Forum
zeepreventorium

Index forum

De Speelvogels
Het zeepreventorium vroeger - Le préventorium des années passées

“Ook uw verhaal is belangrijk voor de sociale geschiedenis”

Hier kan u de discussie over het onderwerp Ook uw verhaal is belangrijk voor de sociale geschiedenis volgen. Wenst u een bijdrage bij deze discussie te plaatsen, dan kan dit onderaan de pagina. Vous avez ici la discussion au sujet de Ook uw verhaal is belangrijk voor de sociale geschiedenis. Si vous désirer placer votre contribution sur ce thème, vous pouvez le faire en bas de page.

Datum
Auteur
Bericht - Message
Laatste bericht - dernier message
20-11-2011 16:49:32
Jean-Pierre Dubois/Science Press vzw
Gegroet

Als ancien van het Preventorium Georges Born (Wenduine) en het Zeepreventorium (De Haan), werk ik sinds 2006 aan het registreren van de mondelinge geschiedenis van gewezen patiënten, personeelsleden en leerkrachten van onder meer het Zeepreventorium. Ik ben wetenschapsjournalist en documentairemaker, en ook uw verhaal is dus een waardevolle bijdrage voor de sociale geschiedenis van de vele verdwenen sanatoria en preventoria in België.

Meer weten over mijn werkwijze, de dvd-documentaires en een gepland boek? Mail mij:

jpdubois@sciencepress.be

Niet uitstellen, nu doen!

Van harte dank,

Jean-Pierre Dubois
wetenschapsjournalist-documentairemaker
Science Press vzw
Postbus 34 - Gent stationswijk
9000 Gent

12-12-2011 17:56:39
Rik Deckers
Hello. Mijn naam is Rik Deckers en ik was + - 1970 in het Zeepreventorium in de Duitse afdeling. Vraag: wie was mijn leraares (ik denk zoiets als Van Genderen) en hefft nog iemand kontakt met haar? Zo ja, waar woont deze? Lieve groetjes Rik
Graag reaktie aan haus-vennblick@onlinehome.de
24-06-2012 21:41:02
Jean-Pierre Dubois/Science Press vzw
Een oproep: wie in de basisschool 'Het Zeegat' schoolliep kan desgewenst getuigen over die tijd.
Dat kan met een mail, een tekst in dit forum of zelfs een video-interview dat ik begeleid met vragen (en mijn eigen ingewijdenkennis over het ZPM en de scholen die ik zelf bezocht). Op dit ogenblik maak ik journalistieke opnames voor een volledige dvd-documentaire met werktitel 'De school van meester Maertens'.

Wie zat in de klas van meester Hilaire Maertens? Of in een andere klas?

Mail mij op jpdubois@sciencepress.be of zet hier een reactie! Hartelijk dank.
Sinds 2006 maak ik een journalistieke dvd-docureeks met mondelinge getuigenissen over het Zeepreventorium en de scholen bij de instelling. Al veel anciens werkten hieraan mee.

Jean-Pierre Dubois
wetenschapsjournalist-documentairemaker
Zie ook oudere documentaires en reportages op mijn www.vimeo.com/sciencepress/videos

Gent
25-06-2012 12:36:50
raf de proost
Beste,

Ancien uit de periode 68-72 (Hoger middelbaar). Indien ik op enige wijze kan bijdragen aan uw werk, doe ik dat met plezier.

Vriendelijke groet.

Raf
25-06-2012 19:28:11
Jean-Pierre Dubois/Science Press vzw
Gegroet

Hartelijk dank. Kunt u me mailen? Ik heb uw contactgegevens niet.
Mailadres: jpdubois@sciencepress.be

Omdat u tot en met 1972 in het ZPM verbleef en schoolliep in het Zeelyceum, heb ik u daar waarschijnlijk gezien in de groep met grotere loebassen.
Loebassen? Nou ja, ik herinner me die grote leerlingen, dat waren best wel stoere, forsgebouwde kerels. 's Vrijdags zaten sommigen te keuvelen met mijn leerkracht Frans, die ik decennia later nog zou (her)ontdekken als tv-programmamaakster. Ze werkte toen lang samen met een Antwerpse cameraman waar ik in 1990 ook mee heb gewerkt voor mijn startaflevering van een reeks reportageprogramma's. MoMo. Ook een fraaie freule, en in die tijd altijd druk in gesprek met de grotere jongens.

Ik was wel al 1m80 'groot' maar nog 'maar' 13.

De Beach boys en Lost and Founds zaten ook vaak in de klas creatieve technieken, in de villa op de duinbunker.

Tot binnenkort,

jpd

27-06-2012 21:57:30
Jean-Pierre Dubois/Science Press vzw
Gegroet

Gebruik voorlopig mijn sciencepress_jpdubois@skynet.be
want door een fout van een telecombedrijf is mijn vast mailadres
jpdubois@sciencepress.be tijdelijk onbereikbaar. Dat is normaal in 1 dag opgelost,
al zijn de medewerkers in die bedrijven soms echt heel tegendraads en onwetend als er eens
een ander probleem aan de orde is dan de klant vragen of hij de stekker in zijn stopcontact stak.

Vast mailadres blijft echter vast mailadres: jpdubois@sciencepress.be

Beste dank,

Jean-Pierre Dubois
Science Press vzw


Heb het ook gemerkt... Werk nu al meer dan 10 jaar met een eigen web- en mailserver en heb nog nooit problemen gehad (behalve kortstondige stroomonderbrekingen, want die server zit bij mij thuis...). Iemand die zich met "science" bezig houdt zou ten minste een eigen server moeten hebben!

27-06-2012 23:06:42
Jean-Pierre Dubois/Science Press vzw
Info over mijn documentaires verschijnen voortaan ook in deze blog. Wie dat wil kan mij ook
langs en op die blog contacteren.

http://oogvoorhetechte.skynetblogs.be/archive/2012/06/27/veel-kijkplezier.html

Bedankt en misschien tot binnenkort.

28-06-2012 07:45:37
Marc Doigny
... en verschijnen die dan niet meer op je website?
Die is al sinds verleden zomer niet bijgewerkt...

“Nieuws: Zomer 2011 staat hier een vernieuwde webstek. Intussen een voorbeeld van hoe we hier onze video's zullen voorstellen.”
Kraak! Ajh, ja heuh... Brffff! Heuh,... Psjuut! en dan begint de film.

30-06-2012 16:02:17
Jean-Pierre Dubois/Science Press vzw
Gegroet Marc

Daar waren allerlei redenen voor. Ik mailde u een persoonlijk antwoord.
Groeten
jpd
Premier message - Eerste bericht  

Je antwoord over dit onderwerp - Ta réponse à propos de ce sujet - Reply to this thread

Code à introduire

In te geven kode

“Ook uw verhaal is belangrijk voor de sociale geschiedenis”

Forumsoftware: © Marc Doigny 2007 - 2014