Forum
zeepreventorium

Index forum

De Speelvogels
Het zeepreventorium vroeger - Le préventorium des années passées

“Voormalige onderwijsinstelling in de Haan aan Zee: Notre Dame - Le Domaine”

Hier kan u de discussie over het onderwerp Voormalige onderwijsinstelling in de Haan aan Zee: Notre Dame - Le Domaine volgen. Wenst u een bijdrage bij deze discussie te plaatsen, dan kan dit onderaan de pagina. Vous avez ici la discussion au sujet de Voormalige onderwijsinstelling in de Haan aan Zee: Notre Dame - Le Domaine. Si vous désirez placer votre contribution sur ce thême, vous pouvez le faire en bas de page.

Datum
Auteur
Bericht - Message
Laatste bericht - dernier message
31-08-2011 16:30:39
Gabriël Maes
Geachte Heer,

Ik ben op zoek naar een nu verdwenen onderwijsinstelling, vermoedelijk gelegen in de Haan aan Zee, die 'Notre-Dame' moet geheten hebben: een Franstalig internaat met leerlingen uit verschillende landen, geleid door een Gents koppel, zeker nog tijdens de jaren zestig. Nadien gesloten en verkocht, omgevormd tot centrum voor mentaal gehandicapten, later afgebrand.

Hebt u daar weet van ? Waar bevond het zich precies ?

Mijn bron is: Chantal MAILLARD, Bélgica. Cuadernos de la memoria — Valencia, Editorial Pre-Textos, 2011, blz. 244-52.

De auteur, een bekende hedendaagse Spaanse dichteres, filosofe en essayist, maar in Elsene geboren (°1951), is daar leerlinge geweest.

Met dank op voorhand, en alleszins met vriendelijke groet,

Gabriël Maes

Email: gabriel.e.maes@gmail.com

09-06-2012 00:11:55
Marianne
De school/home "Notre Dame" bevond zich in De Haan aan Zee, Bretoenselaan 17.
De school/home werd in 1967 overgedragen en werd een MPI (Medisch Pedagogisch Instituut).
Het werd enkele jaren later beschadigd ingevolge brand. Uiteindelijk werd het helemaal afgebroken.
Het terrein werd verkaveld en er werde verschillende villa's op gebouwd.
Chantal is daar inderdaad nog leerling geweest.

De naam van het Medisch Instituut was “Le Domaine”. Home Notre Dame is het oorspronkelijke deel links.

05-04-2013 22:34:45
jeske
ik heb er ook nog geweest van van 1970 TOT 1973
05-04-2013 22:42:17
jeske
ik heb er ook nog geweest van van 1970 TOT 1973 HET DOET ECHT RAAR OM DE FOTO'S TE ZIEN DE TRANEN ROLLEN OVER MIJN WANGEN HEEL MOOIE HERINNERINGEN OOK VEEL VERDRIET GEKEND DOOR FTE GAAN BESEFFEN DA JE AUDERS JE IN DE STEEK HEBBEN GELATEN EN VOORAL EN HET SEXUEEL MISBRUUK VAN EEN OPVOEDER HEEFT MIJ GETEKEND EN HET GEMIS VAN JAKKY NE VRIENDJE WAAR IK MEE OPTROK NA HET GEBEBEUEREN HIJ NOEMDE JAKKY EN EEN OPVOESTER RITA WAAR IK OOK HEEL ZOT VAN WAS

GROETJES
19-06-2013 14:09:19
Jacobus Rita
Tot in 1977 heb ik gewerkt in le domaine. Eerst als opvoedster, dan als leerkacht. De kinderen uit dit klasje vergeet ik van mijn leven niet...het was de mooiste tijd uit mijn leven.
Jusqu'a 1977 j'ai travaillé au domaine, premièrement comme éducatrice puis comme institutrice. Les enfants dans ma classe, je vais jamais les oublier. C'était la plus belle péroiode de ma vie.
21-07-2013 15:35:41
jeske
hoy rita langs deze weg ik je vragen of jij een zus die aan zwemmen dee , ik kan me herinneren da er een opvoester was die rita noemde en en zus had die zwom paar keer gaan zien x groetjes spijtig da julie nooit gemerkt hebben ga er een opvoeder was die dingen gezdaan heeft die niet konden ne rosse opvoeder met ne rosse baard .

jeske
21-07-2013 15:39:59
jeske
HOY RITA , had jij een zus die zwom , paar megeweest voor te zien ???
21-08-2013 14:45:58
Hilde De Clercq
Ik was in 1996 en 1970 Nederlandstalige kleuterleidster in het instituut. Ik deed er naast mijn job als leerkracht allerlei andere pedagogische opdrachten. o.a. ergo. Die periode heeft me heel sterke hart verwarmde en schrijnende beelden nagelaten. Ik was toen 20j
Vele voornamen ken ik niet meer . Het was in de tijd van Eddy Poupe 5j ,Jean-Paul 6j en Philippe 8j Waterlot.Iets oudere kinderen: Marie -José en haar broer Fernand. Bij de nog oudere kinderen denk ik aan Gilberte 14j , Fernande 15j , Réginald 16j en Georges 17j . (allemaal Franstalige kinderen, hun leeftijd die ik hier opgeef is een gok)
Van het personeel denk ik aan Suzy, een schat van een opvoedster. Mark was toen kinesist.Ik vermoed dat mijn Nederlandstalige collega kleuterleidster Rita heette. Zij woonde niet in het instituut. Bijna alle familienamen ben ik vergeten.
Halverwege het schooljaar kwam Michel Delainte binnen. Hij was toen student geneeskunde. Hij trok zich erg het lot van de kinderen aan maar was heel streng. Ik hoop dat ik hem via deze weg nog eens kan contacteren .Hij was van heel wat " interne zaken "op de hoogte. Zaken die het licht niet mochten zien. Hij droeg " Instituut Le Domaine "ook diep in zijn hart.

Ik weet niet Jeske of jij er toen ook was. Misschien hebben we elkaar net gemist.
Ik vind het heel erg wat je daar meegemaakt bent, maar ik denk dat je niet de enige bent. Maar dat is geen troost, dat weet ik.
Een opvoeder met rost haar heb ik niet gekend.
23-08-2013 18:46:45
JESKE
ALS IK ER KWAM WAS IK EENIG VLAAMSTALIG MEISJE NA EEN PAAR JAAR KWAMEN ER MEER VLAAMSe kinderen EN BEN IK NAAR DE VLAAMSE GROEP GEGAAN IK WEET HEEEEL ZEKER DA IK NIET DE ENIGE BEN DIE MISBRUUKT IS GEWEEST WAS GETUUGE WAT ER IN DE SLAAPZAAL GEBEURDE
WERK ZELF AL 30 jaar in de zorgsector DANK ZIJ DE PIJNLIJKE ERVARINGEN IN MIJN JEUGD KOMEN ME HEEL GOE VAN PAS IN MIJN WERK .LIEFS jeske
29-12-2013 08:50:52
jeske
hoy rita
langs deze weg ik je vragen of jij een zus die aan zwemmen deed, ik kan me herinneren da er een opvoester was die rita noemde en en zus had die zwom paar keer gaan zien x groetjes spijtig da julie nooit gemerkt hebben ga er een opvoeder was die dingen gezdaan heeft die niet konden ne rosse opvoeder met ne rosse baard .



29-12-2013 11:24:52
rita
ik was maar enkele maanden opvoedster. Daarna heb ik in een Franstalige klas gestaan. Heb helaas geen zus. De opvoeder
met zij n rosse baard heette Marnix, maar zijn achternaam weet ik niet meer. Hij had een groep samen met Nadia, een andere opvoedster. In mijn klasje zat onder andere Eddy Poupe, Eric Pitton, Mauricette Duvivier....Spijtig genoeg heb ik nooit van misbruik gehoord, anders had ik zeker maatregelen getroffen. Ik weet enkel dat mijn job in le domaine nog altijd de mooiste tijd uit mijn leven is.
29-12-2013 15:53:36
Doop Rik
Hallo Jeske,

Ik weet niet wie je bent maar hetgeen je schrijft kan ik alleen maar bevestigen, indien je mij daarover wil spreken kan je mij altijd mailen op volgend email adres doop.rik@telenet.be

Ik ben er ook geweest van 1966 tot 1970.
03-01-2014 21:13:13
jeske
VOOR ALLE DUIDELIJKHEID IK HEB ER OOK NE GOEIE TIJD GEHAD EN OOK MOOIE HERINNERINGEN , IK WEET HEEL ZEKER DAT JULLIE ER IETS AAN GEDAAN ZOUDEN HEBBEN ALLEE DA HOOP IK TOCH ,MAAR ZOALS WE ALLEMAAL WETEN WAS DA EEN VERDOKEN PROBLEEM EN ZOUDEN JULLIE MIJ GELOOFT HEBBEN WANT WE WAREN KINDEREN DIE IN DE STEEK GELATEN WAREN DOOR ONZE OUDERS NIEMAND WAAR WE KONDEN OP TERUG VALLEN , DIT IS ZEKER GEEN VERWIJT NAAR JULLIE !!!!!! HIJ HAD VAN ONS MOETEN AFLIJVEN !!!!!
groetjes
jeske
03-01-2014 21:32:51
jeske
AAN RIK

BEDANKT DA JE NAAR MIJ WILT LUISTEREN MAAR IK HEB NE MAIL GESTUURD NAAN PETER ADRIAENSSENS EN EN MIJN VERHAAL GEDAAN PLUS IK BEN OMRINGD DOOR SUPER LIEVE MENSEN WAAR IK ALTIJD TERECHT KAN EN DAAR BEN IK HEEL DANKBAAR VOOR !!!!! toch bedankt
groetjes jeske
04-01-2014 01:00:45
mieke
Hoi Jeske,mag ik uw mail adres ? Ik wil met u praten,dank u
04-01-2014 12:26:30
Rik Doop
Hallo dag Mieke, ik heb zoals reeds vermeld 4 jaar in het ZPM geweest bij de groep The Beach Boys en zoals ik kan uitmaken uit je korte mail, zou ik ook heel graag eens kunnen praten, je hebt mijn emailadres, verdere gegevens wil ik je dan zeker geven. Hopelijk tot mails en straks misschien ook eens praten.
04-01-2014 13:09:29
AGNES
Dag Mieke, Hier mijn MAIL JESKE33@live.be

groetjes

Agnes
23-04-2014 11:50:05
jan
Ik was er niet op school, maar moest er rond 1966 op Kolonie met de bank waar mijn vader werkte.
Geen misbruik of zo hoor, maar niet echt goede herinneringen.
24-06-2014 20:08:33
kerremans anita
hallo allemaal. Ik ben er ook geweest. Niet zolang okt-nov.en dec 1970.Toch komen mij sommige namen mij bekend voor.Ik mocht er buiten naar de school gaan in Klemskerke samen met een zekere Rita Van Mechelen.Rita was een hele lieve opvoedster.
19-08-2014 11:29:41
joyce
Ik ben van 1957 tot 1965 in Notre Dame geweest; eerst tijdens de zomer verlof en in 1960 of 1961 een ganse schooljaar gebleven. Dat ware de beste jaren van mijn leven dankzij de directeur de heer Bourget. Ik weet dat hij is gestorven voor 1970. Ik zou graag nieuws willen hebben van zijn dochters en speciaal van Marianne, zij was mijn ouderdom. In ben nog langs geweest na 1970, maar had de atmosphere niet graag. Veel moed Jeske
24-08-2014 17:22:52
jeske
bedankt Joyce voor je steun !!!!! hopelijk vind je zijn dochters
groetjes
jeske
29-01-2015 21:01:48
Ray
Ikzelf heb samen met mijn zus in le domaine gezeten van 68 tot 73, ik was ingedeeld bij de vlaamse groep de leeuwen met opvoeder Marc, later Marnix. Ik herinner mij ook volgende personen, Mevr Marchal, Mevr Cecile die er les gaven in de interne school. Van opvoeders herinner ik mij Meneer Andre, Tjief, Linda. Eddy Poepe, Bert en Jacquelinne Masterlinck, Jean-paul Noteboom, Bruno Debuyn, Dirk Backermans, Marcel Andries, Guido Bonroy, Tommy Driessens, Rudy Waterschoot zijn nog namen die me bijgebleven zijn, ikzelf ben Raymond Wertz en mijn zus was Liliane. Graag hoor ik respons!!! Mijn email = MonWertz@hotmail.com
29-01-2015 21:25:00
Ray
Die opvoeder met ros haar en baard heette Marnix, opvoeder van mijn groep. Ikzelf samen met mijn zus en Bruno Debruyn mochten wij ook buiten de instelling naar RMS (rijksmiddelbare school) gaan. Toen wij in 68 daar kwamen was het een directrice aan het hoofd, later werd Meneer Lecluse, die logopedie gaf de directeur. Ik herinner mij ook zeer goed Noël Mahieu, dat was de schrijnwerker die in de villa links van het instituut stond ondergebracht was en alwaar ook de grootste van de meisjes soms werden in ondergebracht. Mijn zus werd uiteindellijk in 73 geadopteerd door Mevr Cecile, die was getrouwd met Pierre een militair, hadden 2 kinderen Emmanuelle en Dominique. En idd er zijn verschrikkelijke dingen met ons gebeurd daar, oa de misbruiken maar ook de lijstraffen en de slaag van sommige opvoeders en nachtwaker. Le Domaine was ook gelinkt met het instituut in Braine A'lleud, uiteindellijk failliet gegaan door wanbeleid en uiteindellijk in brand gestoken door 1 of meerdere die er ook ooit zaten.
12-02-2015 09:58:13
jesje
Dag ray,
Heel stilletjes komen er verhalen binnen
Ben blij da ik het in gang gezet heb zonder te weten wa het brengen zou .Ray jij kent nog veel namen ikke nie maar ik vermoed da ik jonger was
Moest nog 7jaar worden ben er 3jaar geweest . Daarna naar een super tof gezin .maar het niet mogen zijn alles was gergeld toen ze ne brief kregen van het gerecht da ik daar nie mocht naar tot gaan
En ja de miserie was nog nie gedaan ...
Ik kan me wel herinneren da er kinderen buiten de instelling naar school gingen
Ik hoop da er nog verhalen komen en da je mensen tegenkomt die je kent
Groetjes Agnes

19-03-2015 15:06:05
Martine
Ik heb daar ook gezeten als leerlinge, in de franstalige afdeling als externe (ik woonde een paar straten verder). Ik liep er school van 1963 gedurende 10 jaar denk ik. Maar het is NIET HELEMAAL afgebroken hoor! Het kapelletje dat naast de speelplaats stond, bestaat nog...voor diegenen die heimwee hebben.... Ik vond dat je daar tenminste tolerantie leerde met al die kinderen van verschillende nationaliteiten en huidskleur. Je leerde er ook dansen (walsen, enzv..), zoveel maal per dag je schoenen uittrekken en pantoffels aantrekken(buiten-binnen en omgekeerd), het hoofd buigen voor de directrice (sommigen zouden deze vorm van "Engelse school" wel kunnen gebruiken denk ik. Ja dat koppel(de strenge directrice met haar "matteklopper" en haar echtgenoot (klein ventje) heeft nog lang in Gent gewoond nadat de school gesloten werd en deed in handel van schilderijen.
19-03-2015 15:21:12
Martine
Suite à mon message en Néerlandais: Est ce que le message en Français atteindra des élèves qui ont été à l'école à Notre Dame -Le Domaine au Coq, je ne sais pas? Toutefois je tiens à faire parvenir mes expériences dans cette école très "Britisch". J'étais externe vers 1963 pendant 10 ans (je crois) car j'habitais à deux pas.L'école a brûlé c'est vrai et le terrain s'est transformé en terrain à lotissements de villas (de luxe). Mais la chapelle qui se trouvait à côté de la recrée existe toujours...pour les nostalgiques... C'est là que j'ai appris à valser (cours de danse), appris la tolérance (nous étions de toutes les nationalités et de races différentes), appris à enlever des tas de fois mes chaussures, mettre dans un casier, mettre mes pantoufles (extérieur-intérieur et vice versa), à faire la révérence devant la (très sévère) directrice...je pense que certains élèves auraint bien besoin de ce genre de discipline...Le couple qui dirigeait l'établissement a vécu, après la fermeture de l'école, pendant quelques années à Gand et faisait "marchands d'art!"
19-03-2015 15:39:40
Martine
wie Jordaenslaan 12 intikt te 8420 De Haan zal op Google earth het kappeletje herkennen
La chapelle de Notre Dame se découvre sur Google earth : Jordaenslaan 12,8420 De Haan
05-05-2015 15:08:46
kerremans anita
aan raymond wertz.Kan het zijn dat we mekaar toen kenden. Mij broer was er ook en heette kerremans danny.Als ik me goed herinner sliepen wij met een paar meisjes op een kamer.Met oa Angnes en uw zuster.
05-05-2015 15:17:18
kerremans anita
aan raymond wertz.Kan het zijn dat we mekaar toen kenden. Mij broer was er ook en heette kerremans danny.Als ik me goed herinner sliepen wij met een paar meisjes op een kamer.Met oa Angnes en uw zuster.
10-09-2015 22:46:44
Marianne
Bonjour Joyce,je crois savoir qui tu es. Je me souviens que nous jouions au jokari sur la plage.
Que la vie était belle!
Qu'es-tu devenue?
08-10-2015 12:18:35
Willy Ringoet
Ik ben ook in de jaren 1950 en 60 in die kolonie verbleven gedurende juli en augustus. Ik was diegene die in de refter gedurende etenstijd aan tafel iedereen entertainde door een orkestleider na te spelen op de achtergrondmuziek.
03-11-2015 17:53:44
Ray
Sorry voor het late reageren maar aan allen die mij eventueel willen contacteren stuur mij een mailtje op MonWertz@hotmail.com , antwoord is dan verzekerd en ook ben ik bereid ter ontmoeting te komen. Ik denk nog dikwijls aan die tijd terug en vraag me dan af hoe anderen het gaat en graag zou ontmoeten. Dus aarzel niet. Aussi pour les enfant francais qui ont séjourné dans l'institute medical "le domaine" entre l'annee 1968 et 1973 peut me contacter svp
13-11-2015 15:59:39
Stephane
Hallo, ik was er ook op kolonie in 1966. Met de banque Lambert was dat. Ik was een van de weinige Vlaamse jongens. Wat me bijgebleven is, zijn de droge grijze sneden brood dat we als 4-uurtje op het strand moesten eten. Ik heb er een jarenlange hekel aan grijs brood van overgehouden. Ook het afpakken bij aankomst van de paar snoepjes die mijn mama in mijn valies had gestopt wogen toen zwaar. Niet echt een gelukkige vakantie.
23-04-2016 22:08:35
ray
Hey Anita (Kerremans), het kan idd zijn dat we elkaar kennen maar ik kan me jou, je broer en ook Agnes niet voor de geest halen. Kben blij dat er toch iemand ons herinnert en mss moeten we eens bij gelegenheid het tot een ontmoeting laten komen. Wellicht hebben jullie nog foto's van uit die tijd en kunnen we er iets uitgebreider over praten. Dus ik zou zeggen Anita en Agnes laat eens weten waar jullie thans wonen enof jullie dit ook wel graag zouden doen. Mail me op monwertz@hotmail.com, thx en grtz
24-04-2016 10:24:39
agnes
Sorry ray
maar ik kan u ook nie herinneren en heb geen enkele foto van vroeger en ik vermoed da we er nie samen hebben gezeten ik ben pas in 1971naar de zee gegaan
kan me ook nie herinneren da ik samen met ne jongen op een slaapkamer heb gelegen toen ik er was sliepen de jongens gescheiden van de meisjes
Groetjes
15-07-2016 10:15:42
janssens rosina
ik ben janssens rosina als negen jarig meisje ben ik terecht gekomen tesamen met mijn janssens anita in la domaine
ik herinner mij nog redelijk veel zoals marcdel andries , liliane wertz en haar broer raymond wertz , michelle vandebosshe, fernand plateau en marie jose plateau, berthe achternaam vergeten
de opvoeder/sters waren Suzy , greta , marc, tjief rosse marnix die kon van de meisjes blijven van mij dus ook niet toen in de tijd was het een directrice, was geen goede tijd heb er veel mee gemaakt wij waren maar met een paar vlamingen en voor de rest walen en franse , ik zou graag nog eens wat mensen terug zien van in onze tijd
grtz roos
15-07-2016 10:18:15
janssens rosina
ik ben janssens rosina als negen jarig meisje ben ik terecht gekomen tesamen met mijn janssens anita in la domaine
ik herinner mij nog redelijk veel zoals marcdel andries , liliane wertz en haar broer raymond wertz , michelle vandebosshe, fernand plateau en marie jose plateau, berthe achternaam vergeten
de opvoeder/sters waren Suzy , greta , marc, tjief rosse marnix die kon van de meisjes blijven van mij dus ook niet toen in de tijd was het een directrice, was geen goede tijd heb er veel mee gemaakt wij waren maar met een paar vlamingen en voor de rest walen en franse , ik zou graag nog eens wat mensen terug zien van in onze tijd
grtz roos
15-07-2016 10:56:41
janssens rosina
hallo wie kent er de strenge klastitelaris juf smolders nog ze had een grote zwart blaas op haar lip die was heel streng , en die rosse marnix is in de tijd buiten gegooid omdat hij niet van de meisjes kon blijven hij lokte de meisjes naar zijn kamer om strips te kiezen en deed de deur op slot ik was toen 8a9 jaar oud , heb het toen tegen mijn vader vertelt en daar is een rechtszaak geweest .
agnes ik denk wel dat ik u nog ken , en fernand draque dat meisje was niet als de rest en werd gepest.
marie anges ze was een lief meisje en kleurlinge maar die is niet lang gebleven,
onze direckteur was brackman geloof ik een brave man groot bekhaar , doch streng maar rechtvaardig.
maar wat er met paul en marc en tjief is gebeurt weet ik niet , en greta en suzy dat waren lieve opvoedsters.
als er iemand zich iets herinerd of ons herinerd geef een seintje ben al zo lang op zoek .
grtz roos
16-07-2016 13:46:59
jeske agnes
Dag rosina
Spijtig maar ik kan me geen enkele naam herinneren
Een opvoedster rita
Ben gisteren nog door de Haan gereden de herinneringen kwamen boven ook inderdaad de mindere mooie herinneringen .
Agnes jeske
16-07-2016 19:58:16
ja ja
Wa ik zo raar vind da ik lees da de rosse opvoeder buitengegooid is wegens sexueelmisbruik en da ik van een opvoedsters mag lezen dat het niet geweten was wand dan hadden ze iets gedaan !!!!

15-09-2016 13:09:21
Paolo Gallo
J'ai également été en colonies de vacances durant quelques années (à partir de 63) avec mes 2 soeurs, que de bons souvenirs.

C'était l'époque des "Diducas , Fourny etc .... un des surveillants c'était Francis , il y avait également madame Pascale.

Je pense que c'était la famille Bourgeais (!) qui dirigeait cet institut (internat durant l'année scolaire) ? une de leur fille s'appelait Marianne.
15-09-2016 14:26:54
Paolo Gallo
j'ai été durant quelques années avec mes 2 soeurs (tot 66)les 2 mois en colonies de vacances au Home Notre Dame et pour moi que de bons souvenirs et je me souviens de toi Marianne à l'époque tu portais des lunettes monture noire c'était le temps des (Diducas , Fourny et bien entendu Gallo etc mais quel bande).

Je me souviens également de ton grand-père.

Le fameux piano droit (noir) dans le réfectoire.

Et puis il y avait cette grosse malle métalique verte ou l'on transportait les tartines beurrées pour les gouter.
08-10-2016 03:11:33
Fretin Filip
Wie kent mij nog Fretin Filip en me broer Patrick Fretin we hebben daar in 1970 tot eide 1978
08-10-2016 03:45:42
Fretin Filip
Heb daar mooi tijden gehad en heb veel gezien als kind en meegemaakt de school was niet slecht maar sommige opvoeders en juffrouwen die wat overdreven met straffen of geweet wel misbruik gezien maar de wandeling naar zwembad en strand haan de grijnnadinne en de wandeling in bod en die grote bunker in dat bos a begin van bos wie weet dat nog en waar de soldaten zaten de leefgroepen beneden in de kelders van de leeuwen en de klikjes ik sliep boven de verpleeg ging waar de dokter ook kwam en als we bezoek kregen moeten na de voorkant wachten in dat klijn wachthokje en de lessen ja bij die met haar plek op haar lip zo voeder ze was niet te doen zo streng pff denk daar nog zeer veel an hoor en Martien Piuus en Martien vlooij die zaten in de kelder bij de klikster waar ik eerst zat dan heb ik na en ander groep gehaan . En kerstfeest en Sinterklaas twas mijn stiefvader dat zwarte piet was . Sorry is mijn stief vader geworden die hielt de Torre open in de haan later dan de lantaren die is dan verongelukt en weer geplaatst gewees bij broeders ook heen mooi jeuht gehat hoor veel ellende toen mijn stiefvader stierf . Mijn tel is 059441067 Gsm 0493746037 .Filip Fretin
08-10-2016 04:02:15
Fretin Filip
Heb daar geweest toen het gebrand had ik kon niet laten . Alles kwam toen terug me broer was ook mee . De kasten met kleren stonden daar nog ovetijd mijn kast met mijn naam in Frans kwas en Vlaming mo ze zetten mijn naam in Frans en volde franze les ik ben Filipet ph hihi juffrouw hoop dat je nu weet wie ik ben ik ken jouw nog je was opvoedster en dan haf je les inderdaad in Frans he' . Ik sprak zelf heen Vlaams meer toen ik zat daar van keins af he' kwas Bijna 4 jaar toen ik daar kwas en je was echt en lieve hoor nu hoop dat er me iemand bel die daar ook zat of les haf
19-10-2016 17:51:15
LEFEBVRE Pierre
La famille Lefebvre et Soinne sont venues pendant au moins 10 ans pendant une ou deux semaines durant les grandes vacances. Que de souvenirs... Nous venions au début avec des pieds de plomb mais après nous nous amusions bien comme on pouvait le faire fin des années 50 et 60.

Je me souviens de plein de choses : la discipline ...terrible , les casiers, Monsieur Bourgeais qui , tous les matins levait les volets et nous réveillait, les journées à la plage aux cabines, les jeux dans les bois quand il pleuvait ou le cinéma, la grosse malle verte avec les tartines pour le gouter, le cinéma du Coq ( rare en cas de pluie), excursion..
J'ai toujours été étonné de n'avoir jamais retrouvé d'anciens, de photos , ...rien même pas de vestiges de la maison immense. J'ai eu l'occasion de rencontre la fille des Bourgeais Marianne lors de vacances il y a trois ans au Coq à l'hotel. Rien sinon ce site que je découvre incidemment. Et pourtant,que d'enfants ont défilé à Notre Dame, et des enfants de coloniaux qui passaient leur année scolaire et vacances dans le home. Il y avait toute une famille dont j'ai oublié le nom.
J'espère avoir une réponse.



31-10-2016 12:13:33
Ray
Hey Roos,
Als je eens tijd hebt laat me maar eens iets weten voor een ontmoeting, je kan me dan beter mailtje sturen : monwertz@hotmail.com om verder af te spreken. De achternaam van Berthe was Masterlinck en zij had ook nog een zuster Jackeline. Ten tijde dat ik en mijn zus er verbleef was er 1st een vrouw die er directrice was, een zeer lieve dame en na haar pensioen is dhr Lecluse directeur geworden, die werkte er als logopodist voor de kinderen die niet zogoed konden praten. Het hoofd van de interne school was mevr Marchall, die reed met een witte VW kever en woonde ook in de Bretoenselaan aan de overkant.Als de klas begon kwam die altijd met een handbel op de koer de bel luidden en dan moesten we allemaal zo snel mogelijk in de rij gaan staan voor naar de klas te gaan dewelke ook in het instituut bevonden.Van de onderwijzers herinner ik mij enkel mevr Marchall die les gaf aan de vlaamse kinderen en mevr Cécile die les gaf aan de franstaligen. Wij hebben er van 68 tot 73 verbleven. Ik kan me nog volgende opvoeders herinneren, Marc, Tjief, Marnix, Linda, Rita. Alle leefgroepen hadden ook namen zoals de leeuwen dewelke de vlaamse jongens waren, de tijgers, ik meen de bisons, de vlooien ook te herinneren. En idd Fernande was een franstalige niet zo'n al te slimme, die voortdurend gepest werd. Meisjes en jongens sliepen niet gezamelijk maar hadden gescheiden slaapkamers ver uiteen in dat grote gebouw.Ik kan mij ook herinneren dat de keuken beneden was, de eetzaal op het gelijksvloer en dan de bovenverdiepingen gingen naar slaapgedeelten. Je had ook de kleine eetzaal waar het externe personeel at. En beneden had je ook een grote turnzaal en de grote gang die zo genoemd werd, beneden in de keldeverdieping was dan een soort wasserij waar de elke dag de lakens van de bedplassers gewassen werden en ook de ontspanningslokalen van elke leefgroep. Indien er zich groepen voelen om eens te bedenken voor een bijeenkomst, reunie met een aantal ? Grtz
15-11-2016 22:36:42
Janssens
Hey raymond mijn email adres is rosina.janssens@outlook.com
Ik wil wel eens jullie weer zien.laat iets weten
15-11-2016 22:39:31
Janssens
Hey raymond mijn email adres is rosina.janssens@outlook.com
15-11-2016 22:42:28
Janssens
Ik wil er veel terug zien grtz roos
18-12-2016 12:44:54
Vandekerckhove
Betreft: Notre Dame - De Haan Aan Zee
Ik was er leerling in de jaren 1958 - 1959 - 1960. Ik ben zinnens hierover mijn memo's te schrijven. Wie hiervoor interesse heeft kan mij zijn e-mail adres bezorgen.
Diederik (Dirk) Vandekerckhove
mail: chridi@skynet.be
29-12-2016 07:43:52
Vandekerckhove D.
Herinneringen aan de jaren 1958 - 1959 - 1960, toen ik er leerling was in de Home Notre Dame, heb ik in "Memoires" geschreven. Wie interesse heeft, kan mij mailen. Ik stuur deze dan op. E-mail adres: <<chridi@skynet.be>>
D. Vandekerckhove

Ce que je me rappelle, étant écolier dans le Home Notre Dame dans les années 1958 - 1959 - 1960, pouvez-vous lire dans mes "Mémoires". Si ces "Mémoires" vous intéressent, donnez-moi votre adresse e-mail, pour que je puise vous les envoyer.
Adresse e-mail: <<chridi@skynet.be>>
D. Vandekerckhove
16-01-2017 01:05:44
Marianne
Bonjour Paolo, bonjour Pierre,

Bien heureuse d'entendre que vous avez tant de bons souvenirs!Cela ferait tellement plaisir à mes parents (décédés tous les deux.)
Que ce serait chouette de revoir tous les 'anciens'.Nous devrions organiser une réunion...

Pierre, je ne me souviens pas de t'avoir rencontré au Coq il y a trois ans. Est-ce-que tu ne me confonds pas avec Brigitte qui habitait (et habite encore) au Coq et qui a été monitrice à Notre-dame?

Marianne
16-01-2017 14:59:43
Marianne
Bonjour Paolo, bonjour Pierre,

Très heureuse d'apprendre que vous avez tant de bons souvenirs. Cela aurait fait beaucoup de plaisir à mes parents (décédés tous les deux).
Ce serait chouette de pouvoir rencontrer les 'anciens'. Et si nous organisions une réunion?... Mais quel boulot, retrouuver la trace de tous ces gosses!

Pierre, je ne me rappelle pas t'avoir rencontré au Coq il y a trois ans. Je me demande si tu ne me confonds pas avec Brigitte qui a été monitrice à Notre Dame et qui habite encore au Coq. Elle m'a effectivement raconté qu'elle avait vu quelqu'un qui cherchait la maison mais elle ne se rappellait plus du nom de la personne.

Pour le reste, je me rappelle parfaitement tant d'enfants. Que sont-ils tous devenus?

Je vous embrasse

Marianne

16-01-2017 15:13:02
Marianne
En ce qui concerne les commentaires ci-dessus, je pense qu'il faut faire une distinction entre la période 'Notre-Dame' qui va jusqu'à l'été 1967 et la période'Le Domaine' qui a commencé après et qui n'avait plus rien à voir avec le Notre-Dame ni avec mes parents. A cette date, le bâtiment a été vendu et la direction a changé. L'établissement est alors devenu un institut psycho-médical. Plusieurs personnes m'ont fait savoir que l'atmosphère y avait complètement changé.
Ceci pour que tout soit clair.

Marianne
16-01-2017 16:04:55
Vandenberghe Edwin
Hallo aan iedereen die ooit in Le Domaine verbleven .
Ben op zoek naar foto's zowel van de gebouwen als van personen die er ooit verbleven .
Heb reeds diverse fotoboeken over De Haan geschreven, maar bezit weinig of geen fototmateriaal
van Le Domaine : binnenzichten, groepsfotos, foto's van leerkrachten , opvoeders , directeurs, enz. Liefst gedateerd als het kan.
Ik zou er enorm dankbaar om zijn.
Ben 30 jaar leerkracht geweest in het zeepreventorium.
je kan mij bereiken op : edw_vdb@telenet.be
19-01-2017 06:43:54
LEFEBVRE Pierre
Hello Marianne,

J'étais à l'hôtel Astoria et ai été visiter une personne qui habite la maison qui se situe derrière l'hôtel. Elle m'avait été renseignée par un employé de la maison communale de De Haan. J'hésite maintenant sur la personne, je crois que c'était toi, Marianne?

Pierre
20-01-2017 09:26:56
Gallo Paolo
Bonjour Marianne,

Cela m'a fait plaisir de pouvoir te lire (beaucoup de souvenirs se sont ravivés).Ce serait vraiment chouette de revoir les anciens, mais comme tu l'écris quel boulot!

Tu résides au Coq ?

Je t'embrasse également.

Paolo


paolo.gallo@Outlook.fr

21-01-2017 15:37:39
Marianne
Salut vous deux!

Trés contente de vous lire! C'est vrai que ça ravive les souvenirs...

Pierre, c'est effectivement avec Brigitte que tu as parlé. Elle a été monitrice à Notre-dame et après, avec son mari, elle a dirigé 'Le Grand Hôtel Belle-Vue" (au centre du Coq) pendant quelques decennies. Elle est à la retraite maintenant et elle habite à côté de l'hôtel (qu'elle a vendu). Elle fait des visites guidées à travers Le Coq.

Dites, pour un réunion, je pense que ce serait faisable, à condition de bien s'y prendre. Je sais qu'il y a d'autres anciens qui aimeraient se tetrouver. J'avais pensé à une balade au Coq et puis un sandwich et un café, pas de tralala.
Il faudrait s'y atteler à temps. Et puis, il y a les anciens de l'année scolaire et les anciens des vacances. Pour joindre tout ce petit monde...

Mais commençons par le commencement: vous êtes plus jeunes que moi. Quel âge avez-vous et quand (approximativement)êtes-vous venus à Notre-Dame? Je me rappelle d'Eric Di Duca qui, du haut de ses trois ans, lançait à maman qui le grondait : "Mais ne crie pas comme ça!" :-)
Qui étaient vos copins et copines?

Est-ce que ce ne serait pas plus commode de communiquer par mail?
Mon adresse: mariannebourgeais@hotmail.com

Paolo, tu as une adresse française. Tu habites en France?

J'attends de vos nouvelles et je vous embrasse,

Marianne

PS: J'habite à Anvers


04-02-2017 14:12:55
ja,sse,s rosina
Beste of aan wie dit leest, zou graag willen weten wat er met de opvoeders/sters is gebeurt iemand die er nog van hoort, zoals Marc , Tjief , paul, Greta, Suzette , en nog vele anderen van Marnix wil ik niets weten die kon zijn handen niet thuis houden, we waren er met zoveel . zou zo graag mijn vrienden eens terug zien maar er zijn er veel die ik gewoon niet terug vind , ik ben op zoek naar michelle vandenbossche was mijn vriendin , fernand en zijn zus marie jose heb ik terug gevonden, laat maar iets horen grtz Roos
05-02-2017 19:20:50
anita
Hallo Eerst even een rechtzetting. WIJ SLIEPEN NIET OP DEZELFDE KAMER .iK BEDOELDE UW ZUSTER LILIANNE WERTZ, Van Mechelen Rita en nog een paar vlaamse meisjes. Sorry voor het misverstand.
12-02-2017 20:52:10
janssens rosina
beste ik sliep op de kamer met marie jose en nog een paar meisjes naast onze kamer was een kamer met de kleintjes.
daar gingen we soms naar kijken ik geloof dat we een kamertje van vier hadden.
ik heb daar tranen met tuiten geweent ik miste mijn moeder en mijn zussen en broers, ik ging soms naar greta een opvoedster ze woonde in bredene omdat mijn ouders mij niet kwamen bezoeken vele vlaamse kinderen waren er niet .
ik ben binnen gekomen met Marcel andries en mijn zus anita en wij kregen al direct een lepeltje naar ons hoofd gesmeten omdat ze in het frans iets vroegen en had van ze leven geen woord frans gesproken.in de klas zat ik bij juf smolders een strenge oude tante ze had een grote boebel op haar lip.ze was echt streng. heeft er iemand nieuws van de opvoeders of opvoedsters.
12-02-2017 20:55:13
janssens rosina
beste ik sliep op de kamer met marie jose en nog een paar meisjes naast onze kamer was een kamer met de kleintjes.
daar gingen we soms naar kijken ik geloof dat we een kamertje van vier hadden.
ik heb daar tranen met tuiten geweent ik miste mijn moeder en mijn zussen en broers, ik ging soms naar greta een opvoedster ze woonde in bredene omdat mijn ouders mij niet kwamen bezoeken vele vlaamse kinderen waren er niet .
ik ben binnen gekomen met Marcel andries en mijn zus anita en wij kregen al direct een lepeltje naar ons hoofd gesmeten omdat ze in het frans iets vroegen en had van ze leven geen woord frans gesproken.in de klas zat ik bij juf smolders een strenge oude tante ze had een grote boebel op haar lip.ze was echt streng. heeft er iemand nieuws van de opvoeders of opvoedsters.
01-04-2017 18:42:29
ilse janssens
ik heb daar gewoond heb daar ook nog wat foto van .....ik was 16 JAAR toen ik daar weg ging iedereen moest er toen weg ......... erwaren toen fijne opvoeders bv bruno 2 martine els de pree was op voedster van omze nederlandse meisjes groep / ik heb fb ilse janssens woon in herentals heb er gewoon in de jaren 70
01-04-2017 18:53:27
ilse janssens

MIEKE DEED GE DAAR JE STAGE woonde ge in knokke heist
01-04-2017 19:11:14
ilse janssens

MIEKE DEED GE DAAR JE STAGE woonde ge in knokke heist onze groep heten eekhoorns
01-04-2017 20:28:17
ilse janssens
inge_39@hotmail.com
06-04-2017 14:51:15
rosina
hallo ilse
Heb tot 72 of 73 gezeten was bijna dertien jaar
van 67 tot 73
heb gekeken op fb maar er zijn veel ilse janssens dus wie kies ik maar zou eens graag ùmet iemand praten die daar een tijdje gezeten heeft zoals Raymond Wertz en zijn zuster Liliane Wertz
ik ben op zoek naar meisjes die er gezeten hebben zoals berthe masterlinck , michelle van denbosshe Marie jose en fernand plateue heb ik gevonden en Raymond wertz
Marcel andries heeft daar ook gezeten maar wat ik me afvraag zijn de opvoedsters nog in leven en hoe kan ik ze vinden ik weet niet of u grta kent , suzette ben er al veel vergeten opvoeders was er tjief , marc , paul en marnix maar dat was een geilaard, die geilde op de meisjes .als je mij wil toevoegen op facebook ben roosjanssens@live.be grtz roos
16-05-2017 17:23:39
jesje
Hallo Ik was een van die leerlingen die buiten naar school ging. Heb er niet lang geweest. Heb er wel het St Niklaas feest in 1971 bijgewoond. Herinner me noch steeds die kelder waar we zaterdags een snoepje kregen.
26-05-2017 15:12:54
janssens rosina
Hallo jesje, dat herinner ik mij ook nog goed eenmaal per week mochten we een snoepje kiezen en dat werd in een boek geschreven het was een dame met half lang zwart haar en een heel zure , deze dame ging ook mee als we naar de tandarts moesten of ergens anders ze begleide ons en dat deed ze met haar wagen maar weet niet meer hoed die dame noemde, ik weet ook dat we alle weken luizen controle kregen en als je luizen had moest je in afzondering , waste ze onze hoofden in een grote bassin op de koer en dan een witte doek om ons hoofd , mijn vader kon daar niet met lachen als hij op bezoek kwam moesten we die doek op ons hoofd houden om geen andere mensen te besmetten,weet ook dat ik mijn spaarboekje van de instelling nooit gekregen heb en mijn gaf mij dikwijls centen die moesten we dan aan die dame afgeven en dat werd ook opgeschreven , maar heb nooit één duit gezien van die zeven tot bijna acht jaar dat ik daar gezeten heb, veel antwoorden krijgen we niet op onze vragen maar bon de instelling is verdwenen en wij hebben daar geen enkele foto van , van heel de periode dat we er gezeten hebben, roos
04-06-2017 10:42:13
anita
Ik hoop van harte dat de tijden nu veranderd zijn, voor de kinderen zoals wij vroeger. Wij dragen allemaal een grote rugzak mee. hetgeen er is gebeurd kunnen wij niet veranderen. Wel hopen op een betere bescherming van zulke kinderen.
04-06-2017 11:02:35
Marc Doigny
Le Domaine bestaat niet meer, en misschien maar beter ook.
Tegenwoordig gebeurd de begeleiding van de kinderen door professionele mensen. De tijd van het experimenteren is al lang voorbij, zo'n instelling zou nu niet meer mogelijk zijn.
05-06-2017 12:20:39
anita
Hallo Marc. Zou het kunnen dat gij daar ook verbleef in 1971 ? Ik meen nog te herinneren dat er een Marc was in mijn broer zijn groep.
05-06-2017 12:52:21
Marc Doigny
Ik zat niet in Le Domaine maar in het Zeepreventorium. Le Domaine heb ik nooit gekend.
25-07-2017 15:13:28
rosina
Waar zijn als die kinderen die aan de bretoenselaan 17 hebben gezeten , je kunt dat zo maar niet vergeten dat je daar gezeten hebt . en het meeste wat ik raar vind dat er niks over terug te vinden is het is een verdwenen instelling maar ook een vergeten instelling.waarom vind ik niemand terug van rond die tijd , als die franse kinderen die er hebben gezeten , al die opvoeder/sters waar zijn die allemaal. ik had zo graag en reunie gehad.
iemand die wat weet graag antwoord grtz roos
03-08-2017 13:50:47
Denis Boens De Wulf
Bonjour à tous, suite à une rencontre avec Edwin Vandenberghe,je vous écris ce petit message!
J'ai eu de la chance, d'avoir été au domaine Notre Dame, au coq de 1964 à 1969, j'en garde que des souvenirs merveilleux!
Mme.Maaschalk ( prof de mathématique) elle arrivait chaque matin en coccinelle!
Juffrouw Lieve, Madame Maria, elle nous préparait si bien à manger, Mme Hostyn, prof de piano, et dance.
J'ai quelqeus photos
Les Van den Briele....
Le chauffeur Mr.Jean Jacques qui nous conduisait en VW camionette
Les soeur Dantinne ( Colette et Françoise) elles habitaient à Ostende ( comme moi à l'époque)
Au plaisir de recevoir de vos nouvelles
Denis

Une amie de classe Mieke van den Berghe ( Bredene)?
Email: dirkbogarde62@hotmail.com
12-04-2018 21:25:13
Franco Rachel
Bonjour,

C'est avec grand plaisir que je découvre ce forum de personnes qui ont fréquenté l ´Institut Notre Dame.
J'y ai été pensionnaire pendant les années scolaires de 1961 à 1963 ( j'avais 8 et 9 ans) et durant quelques années aussi pendant les vacances d'été.
Je suis arrivée avec mes deux soeurs aînées et par la suite tout un groupe d'enfants de notre famille ou de nos connaissances nous ont suivies.
Les premiers inscrits étaient une famille de 4 enfants, externes , qui habitait Ostende.
Tous ces enfants avaient un point en commun.
Leurs familles étaient souvent d'origine étrangère, surtout italienne, avaient vécu au Congo Belge et étaient de confession juive.
Nous avons vraiment apprécié l'accueil, la tolérance et la gentillesse des directeurs.
Bien entendu, les débuts pour moi étaient très difficiles et la discipline régnait.
Mais nous avons tant de bons souvenirs et nous avons appris tant de choses.
Le vivre ensemble, le partage, la complicité et la camaderie.
Nous avons dansé, chanté , joué et appris à manger de tout.C'était une belle leçon de vie et encore aujourd'hui je chante les chansons apprises à mes petites filles.
Je me rappellerai toujours particulièrement de la gentillesse du grand -papa Bourgeais et de Madame Yvonne qui soignait à l'infirmerie les bobos du corps et de l'âme aussi.
Et Marianne et sa soeur, et leurs parents aujourd'hui malheureusement disparus.
Nous étions les Franco, les Mayo, les Israël...



18-08-2018 22:45:54
Jean-Pierre Focquet
Je découvre ce site suite à des recherches sur l'Institut Notre-Dame du Coq. J'avais 6 ans en 1961 quand mes parents me placèrent à l'Institut Notre-Dame.Je suis surpris de lire, pour ceux qui ont fréquenté l'Institut, qu'ils en gardent d'excellents souvenirs. Cela n'a malheureusement pas été mon cas et j'ai gardé le souvenir de très nombreuses punitions dont une terrible qu'on appelait la "jeannette" , donnée par le Directeur dans son bureau. Je ne donne pas de détails, au risque que mon message soit éliminé, mais je me souviens d'avoir beaucoup souffert dans ce pensionnat sauf en classe de 1ère primaire. Mes parents étaient retournés au Congo où mon père travaillait comme médecin pour Unilever, en brousse, à Mokaria. Lorsque ma grand-mère me sortait le dimanche du pensionnat pour m'emmener chez Siska, elle ne croyait pas mes histoires que je subissais, elle pensais que j'inventais pour quitter cet Institut. J'étais ami avec 3 frères flamands qui s’appelaient Van Marcke et dont les parents étaient également au Congo pas loin de Mokaria. Chaque fois que les 3 frères parlaient un mot de néerlandais entre eux, ils étaient envoyés chez le directeur pour recevoir la "Jeannette". Par hasard, mes parents ont rencontré leurs parents et la version des 3 enfants étaient identique à la mienne. Mes parents comprirent que je disais la vérité et comme les Van Marcke, ils nous ont retirés de ce pensionnat après 7 mois de souffrances. A l'époque, les affaires étaient étouffées et personne n'a déposé plainte. J'ai à présent 63 ans mais je reste marqué à vie par la "Jeannette". Je suis donc heureux de lire que d'autres n'ont pas connu ce triste sort. Si vous étiez présents en 1961-1962, faites le moi savoir. Surtout si vous avez été témoin ou subi la "Jeannette". jpfocquet@outlook.be
23-03-2022 11:58:42
chantal maillard
Bonjour tout le monde. En cherchant des photos de Notre-Dame, je tombe sur cette page, où je vois mon amis Gabriel Maës qui, sans doute a eu l'initiative. Et je vois Martine aussi, que je suppose être Martine Bourgeais. Je ne comprends malheureusement pas le flamand (ma langue, maintenant, est plutôt l'espagnol), alors je ne peux comprendre tout ce qui se dit ici. Dommage.
Les deux années que j'ai passées interne à Notre-Dame (1961-1963) furent les meilleures années de ma vie. Mes souvenirs pourraient remplir plus d'un livre. Les plus belles choses que j'ai apprises je les dois à Monsieur et Madame Bourgeais. Les noms de la plupart de mes compagnes et compagnons de classe résonnent encore dans ma tête:(les nombres résonnent encore dans ma tête), Olivier et Catherine Le Bret ("Le coeur volant"), Pierre Steyart (Pitou), Diederick, Paméla Rijke, Stella, Myriam Mayo, Pierre, Hugues (de Liège), Simon et son frère (externes), et puis il y avait aussi Apung Mawawa et son petit frère, les Franco, Josiane, etc...
Si quelqu'un veut se mettre en contact avec moi (question de nostalgie), qu'il ou elle me le dise sur ce site.
Merci Mariane, de tout coeur, pour ce que Notre-Dame m'a donné.
18-05-2022 12:29:59
rosina
beste jean piere , ik wil je zeggen dat je niet de enige bent die er slechte ervaringen hebt gehad.
wij ook ik was ook daar aan zee maar iets later als jij ik was 8 jaar en het was er niet goed opvoeders die je lastig vielen , maar er werd toen niet naar geluisterd als je dat zei.
er waren meer slechte dan goede dagen , ik heb er gezeten tot ik tiener was en dan was ik een heel ander meisje .
kende mijn vlaams niet meer zelfs mijn broers kende ik niet meer en wij waren met twaalf broers en zussen , ze hadden on overal verspreid in homes.
maar deze jaren draag ik met mij mee al heel mijn leven en je kan het niet terug draaien .
want dan zou ik daar echt altijd gaan lopen zijn maar waar moet je als jong meisje naartoe.
u mag mij altijd contacteren op rosina.janssens@outlook.com
01-06-2022 11:36:33
Stefan
Hello Iedereen, Ik was 5 jaar in 1969 en was patient in "gai Séjour" ik ben daar ongeveer 9 maanden gebleven.Ik sprak toen vlaams, maar ben daarna altijd in het frans naar school geweest.
Misschien heeft er nog iemand herineringen aan mij. Ik zie nog heel goed de refter en het chodoladen ei dat wij kregen voor pasen en die tegen het warme kopje koffie was gesmolten.Ik heb naare herineringen van sommige nachten zoals Jeske....
Weet er iemand daar meer over?

Bonjour à tous, j'avais 5 ans en 1969 lorsque j'étais patient au gai séjour, j'y suis resté 9 mois à peu près.
Je parlais le flamand à l'époque mais je l'ai beaucoup oublié parce que je suis allé à l'école en français après cela.
Peut-être quelqu'un se souvient-il de moi? J'ai encore une très bonne image du réfectoire et de l'oeuf de Paques en chocolat qui fondait contre la tasse de café chaud.J'ai par contre de mauvais souvenirs de certaines nuits comme Jeske.
Quelqu'un en sait il plus sur le sujet?
Je suis joignable par mail.
01-11-2022 18:51:00
Anne coorevits
J ai ete interne a Notre Dame durant deux ans dans les annees 1957 et veut temoigner de l excellente ambiance de l école. Tant le côté scolaire que les directeurs Bourgeais et formidables a tel point que je ne rentrais quetous les 15 jours a la maison. J y ai appris le vivre ensemble, chanter, etudier soit un souvenir inoubliable a vie. L atmosphère tres familiale de la salle a manger, les sports d hivers a Wildhaus etc. Merci a mr et madame Bourgeais
14-11-2022 19:36:43
Michel SEBRECHTS
Ben moi aussi j'ai été élève/vacancier/aide-moniteur à l'institut Notre Dame à Coq s/mer de 1954 à 1961. Pour moi ce fût un foyer familial car je n'en avais pas d'autres. Je me souviens très bien de toi Anne Coorevits, tu étais une comique,. Moi aussi d'ailleurs! Bien sûr, Marianne je me souviens aussi de toi et de ta soeur Marlène. Comment va-t-elle ? Oui ce serait bien de se revoir, mais cela n'est pas facile à cause surtout de la loi qui protège la vie privée. Bref, il faut que cela se fasse spontanément de bouche à oreille ou par hasard. D'ailleurs c'est le pur hasard qui m'amène sur ce forum. Aussi, dorénavant je le regarderai régulièrement. J'ai énormément de souvenirs de cette époque à savoir les lieux : Ancien et nouveau bâtiment ND, les villas "les mouettes" "le mont Cervin"... sans oublier Wildhaus le cadre : Mmes Hostijn, Demaesschalck (prof de danse),Jeaninne Mathijs et son mari Armand Dewetter, Jeaninne Willems ... Melles Germaine (la vielle avec son bâton), Liliane Perrin, Monique Van Overschelde, Arlette et son Stéphane... les noms de ceux qui étaient élèves et ...avec moi : Anne Cooorevits, Myriam Janssens de Bisthoven, Agnès et Louis Serruys, Mathias Koener, Philippe et Pierre Degand, Catherine et Olivier Lebret, Michel Mortelmans, Christian De Rosée etc ... Réveillez-vous les amis ! Je n'oublie pas non plus la jeannette, batteur à tapis sur les fesses ! ainsi que les caleçons sales sur la tête ! J'aurrais été incomplet si j'avais oublié cette jouissance ! Mais oui, tout cela faisait partie du folklore des regrettés Bourgeais. NB: de tous ceux que j'ai cités, je n'ai AUCUNES nouvelles. A+ Michel
10-12-2022 11:22:02
Kathleen Ager
Bonjour Marianne, et d'autres dont je me souviens! J'ai ete a Notre Dame de 1955 a 1961, et j'ai de tres bons souvenirs. Je n'etais pas en pension et je retournais tous les jours a la maison, donc mon experience etait differente de celle d'autres anciens sur ce site. J'habite maintenant en Australie ou je travaille encore mi-temps en tant que psychologue. Pas de reunion avec d'autres anciens etudiants, comme je suis aux antipodes. Mais je serais ravie d'avoir des nouvelles d'anciens etudiants qui me reconnaissent apres tant d'annees!
10-12-2022 11:36:29
Kathleen Ager
Bonjour Marianne, et d'autres dont je me souviens! J'ai ete a Notre Dame de 1955 a 1961, et j'ai de tres bons souvenirs. Je n'etais pas en pension et je retournais tous les jours a la maison, donc mon experience etait differente de celle d'autres anciens sur ce site. J'habite maintenant en Australie ou je travaille encore mi-temps en tant que psychologue. Pas de reunion avec d'autres anciens etudiants, comme je suis aux antipodes. Mais je serais ravie d'avoir des nouvelles d'anciens etudiants qui me reconnaissent apres tant d'annees!
13-01-2023 20:07:38
Marianne
Bonjour kathleen!
Je me souviens très bien de toi. Tu étais externe et tu habitais dans 'La résidence du littoral' qui appartenait à tes parents.Tu étais élève dans les classes francophones, moi dans la 'classe flamande'.
J'ai appris mes premiers mots d'Anglais avec ton papa. Il venait régulièrement à Notre_dame pour nous apprendre à jouer au base-ball et il nous entrainait en athlétisme.
Je me souviens aussi de ta maman qui avait de beaux cheveux noirs tressés autour de la tëte.
Et je me rappelle également très bien nos vacances à Londres chez auntie Florence. Elle était tellement gentille et moi, j'avais tellement le 'spleen'!
J'espère que tu vas bien. Est-ce-que tes parent sont encore en vie?
J'avais déjà cherché une trace de toi par google et j'ai vu que tu habitais dans la partie ouest de l'Australie.
C'est bien loin!
Je t'embrasse, Marianne


12-05-2023 19:49:48
Matheijs
Bonjour Je m'appelle Pierre Matheijs et
J'étais interne de 1956 à 1962.
J'ai eu des cours d'anglais avec Marianne Bourget.
Nous avons aussi appris à jouer du baseball
avec notre prof d'anglais
J'aimerais bien savoir ce que sont devenus nos compagnons( Maximilien de Renesse,Anne Leva, Gérard de Gelijnk,Wenceslas de Renesse, Véronique Baiserie, Agnès Serruys, Gérard van den Steen, Jean Marie Verbeke,etc...)
E-mail pitha@gmx.net

13-05-2023 14:56:40
Matheijs
Bonjour Je m'appelle Pierre Matheijs et
J'étais interne de 1956 à 1962.
J'ai eu des cours d'anglais avec Marianne Bourget.
Nous avons aussi appris à jouer du baseball
avec notre prof d'anglais
J'aimerais bien savoir ce que sont devenus nos compagnons( Maximilien de Renesse,Anne Leva, Gérard de Gelijnk,Wenceslas de Renesse, Véronique Baiserie, Agnès Serruys, Gérard van den Steen, Jean Marie Verbeke,etc...)
E-mail pitha@gmx.net

Premier message - Eerste bericht  

Je antwoord over dit onderwerp - Ta réponse à propos de ce sujet - Reply to this thread

Code à introduire

In te geven kode

“Voormalige onderwijsinstelling in de Haan aan Zee: Notre Dame - Le Domaine”

Forumsoftware: © Marc Doigny 2007 - 2021