Forum
zeepreventorium

Index forum

De Speelvogels
Het zeepreventorium vroeger - Le préventorium des années passées

“Home Edouard Pecher”

Hier kan u de discussie over het onderwerp Home Edouard Pecher volgen. Wenst u een bijdrage bij deze discussie te plaatsen, dan kan dit onderaan de pagina. Vous avez ici la discussion au sujet de Home Edouard Pecher. Si vous désirez placer votre contribution sur ce thême, vous pouvez le faire en bas de page.

Datum
Auteur
Bericht - Message
Laatste bericht - dernier message
01-11-2010 09:40:09
Jacques Debaix
Hello, bonjour tout le monde... alors je ne sais pas si je trouverai ce que je cherche mais avec les années pas mal de chose au sujet de ma jeunesse on pris ce côté flou.. et j'écris avec beaucoup de modestie ma "biographie".. mot qui restera pour moi toujours un peu trop prétentieux.
Né en 41, j'ai été dépisté par la cuti annuelle comme positif tuberculeux. Mes parents m'ont envoyé pendant 6 mois sans revenir, dans un établissement dont je n'ai gardé que d'affreux souvenirs. Cortil Noirmont (ou Noermont)enfin sans doute du style Home Familia. J'y suis retourné en 1994 (après avoir passé de nombreuses années à l'étranger)et alors que dans mes souvenirs cela ma semblait démesurément grand... je me suis trouvé en face d'un établissement qui avait drôlement rétréci..
Je ne suis rentré chez moi que vers la St Nicolas 1959-60 et ensuite pendant 3 d'ans d'affilée ils m'ont envoyé à St Idesbald au home Edouard Pecher (enfin je pense que c'est la bonne orthographe) La aussi, c'était assez atroce et entre les punitions , la bouffe horrible, la sévérité du personnel, les promenades obligatoires dans les dunes en groupe, le peu de visite et la détresse d'un enfant qui ne comprenait pas son éloignement du système familial, j'y ai passé les plus mauvaises années de ma vie.
Y a t-il quelqu'un qui se souviendrait des ces établissements.? Ca fait si longtemps..
Merci à tous d'avoir pris le temps de me lire.
Jacques Debaix
01-11-2010 09:43:54
daniel p.
Bonjour Jacques,
comme bcp d'entre nous tu a eu une enfance difficile et ton témoignage en dit long..
Bien sur peut-ètre que certain sont passé avant a Edouard Pecher et tu a bien fait de poster un message ici..
voici 2 liens qui pourons peut-ètre t'aider dans tes recherches. Bonne chance dans tes recherches..
01-11-2010 09:48:41
Marc Doigny
La référence pour les colonies de vacances et les préventoriums à la mer est le site "vakantiecolonies.be"

Le Hôme Edouard Pecher y est repris.
18-01-2011 18:56:32
panne germaine
dag als kind ben ik ook in de home pecher geweest 6 maanden in 1958. Dan vanaf september 1963 tot juli 1964 samen met mijn zusjes, marleen en murielle. Zij zijn gebleven tot oktorber 1966 . Ik ben terug gegaan in 1969 om er te werken. Ik was in de keuken. ik was er later werkzaam als kokking en ik ben daar gebleven tot het werd gesloten in augustus 1996. Vanaf 1997 ben ik gaan werken in de home st antoine christelijke mutualiteit vakantiecentrum ook in Koksijde. In 2002 werd deze home overgenomen door mevr leterme sabine (delhuzo) ook met zeeklassen erbij kinderen van over heel belgie. Ik heb daar gewerkt tot 2009 nu ben ik op rust groetjes panne germaine
18-01-2011 19:17:24
Germaine Panne
Hallo, ik ben vandaag 59 jaar. Ik ben als kind ook in de Home Pecher geweest, in 1958 en dit voor 6 maanden. Vanaf september 1963 ben ik er teruggekeerd, samen met mijn 2 zussen, Muriel & Marleen. Ik ben daar gebleven tot juli 1964 en mijn zussen tot oktober 1966. Directrice was toen mevrouw Zinje. In augustus 1969 ben ik teruggekeerd naar home Pecher om er te werken in de keuken. Ik was toen 18 jaar. Ik ben in de keuken blijven werken, later als kokkin, tot augustus 1996, tot de home zijn deuren gesloten heeft. De laatste directeur was toen de heer Gillis.
Vanaf 1997 tot 2009 was ik werkzaam in de Home Saint Antoine (Christelijke Mutualiteit) ook te Koksijde. Deze home werd echter in 2002 overgenomen door Mevr Leterme Sabine (zeeklassen).
Ik hoop hiermee andere mensen te kunnen bereiken die ook in de Home Pecher verbleven hebben als kind of personeel.
Ik ben nu nog steeds woonachtig te Koksijde.
Groejtes,
25-07-2011 21:27:06
schenkels
bonjour, je cherchez des photos du home edoured pecher de 1984 a 1985
20-11-2011 16:40:56
Jenny
Hallo ik kwam toevallig op deze site terecht.
Ik heb samen met mijn 2 zussen en 1 broer in de jaren 60 ook verbleven in Home Edouard Pecher en zoek mensen en foto's uit die periode. Bij wie zegt onze namen nog iets? Irené, Denise, André en ik Jenny Metdepenningen uit Lokeren.
op facebook is onder Home Edouard Pecher ook wat te vinden.
Vriendelijke groetjes en wie weet;;;;
18-04-2012 06:32:13
Gits jeanluc
Beste,

Verbleef in de begin jaren 1960 to 70 in de home...heb heel mooie herrineringen aan die tijd,deed er men komunie,ik vraag me dikwijls af wat er met die mensen is gebeurt de gebroeders Van de kerkove Julien en ??? Martine Fortye ...die heele lieve monitrise naam onbekend maar haar man was een wielrenner droeg een bril zij moet nu rond de 70 jaar zijn,wat zou ik die mevrouw nog eens graag weerzien,men dank voor u zorgen en fantastische tijd
Graag ontving ik alles aan info over N.B. weet iemand in welke home mvr Van de Wielle directrise was (oost duinkerke?}
jeanluc
24-04-2012 21:27:48
fraipont serge
Réponse à cathy B:
serge fraipont je suis de bruxelles
bonsoir je suis aller dans ce home en 1966 a 1970 je me souvien de mademoiselle olivier educatrice tout les dimanche il avait cinema dans la grande sale au rez-chaussée moi j'etait toujour punie mon frere pascal etait avec moi vous pouvez me contacter je suis sur feceboock
07-05-2012 08:26:32
Hilde
Op 14 juli 2012 is er een reünie van Home Pecher. Il y aura une réunion du Home Pecher le 14 juillet 2012.
Contact: h.e.p@live.be of/ou 0496 31 24 41
17-08-2012 17:51:23
Derycke marie Therese
Hallo .
ik ben er samen met mijn broer ook verbleven en dat in het jaar 1960-1961.
ik zou graag nog iets willen weten van de gezusters vandenabbeele of vandenabbeeele .
het waren gezusters (geen nonen ) maar ze waren wel lief.
ik ben nu 62 jaar en ik dek dat ze nu wel rond de 75 jaar moeten zijn .
wie weet ?????.
ik ben van Zwevegem
11-09-2012 22:53:32
Houtain
Bonsoir
je me présente Houtain Beatrice ,j ai 50 ans,
ancienne patiente de ce merveilleux centre.
j y suis restée un an,j avais 8 ans et j ai encore de très beaux souvenirs .
j aimerais tellement y retourner pour une petite visite,cela me ferait vraiment plaisir.
merci d avance ,bien a vous
11-09-2012 23:17:04
Marc Doigny
Le hôme existe toujours, il s'agit maintenant du centre culturel de Coxyde “Taf Wallet”, mais l'inscription originale est encore lisible.

Le Hôme a été bâti en 1937 par les mutualités libérales, sur un plan établi par l'architecte Marcel Simon de Trazegnies. Après la seconde guerre mondiale, le batiment a été restauré et agrandi et on y a ajouté une buanderie. Le dernier agrandissement date de 1969.

Une partie devrait être accessible au public, il serait bon de contacter la commune.
Le batiment est maintenant protégé, donc aucun risque qu'il ne soit abattu.

07-01-2013 10:33:40
van boven gunther
Hallo allemaal,
ik was in de home gedurende 6 jaar van men toen jonge leven, ik heb er veel verdriet gehad vooral tijdens de bezoekzondagen, we werden dan s'morgens naar de bezoekruimte gelootst om er te wachten op onze ouders, tot de middag om dan vast te moeten stellen dan men ouders weer maar eens niet op bezoek kwamen, nochtans hadden ze dat geschreven in een brief.
Ik zag dan ook na een tijdje in (ja toen al) dat ik er in het leven vaak alleen zou voorstaan. Later bleek dit spijtig genoeg nog te kloppen ook. Ik begon toen monitrises te bekijken als moeders, ze waren heel lief voor kinderen die niet veel bezoek kregen (behalve mevrouw martens, ik hoop dat ze oooit beseft heeft dat ze sm trekjes in zich heeft), ik heb ze met haar lange nagels welke ze graag bijveilde in ons bijzijn, mening oor weten dooorboren tot bloedens toe want dan stopte ze ermee. Ik heb nog altijd een zichtbaar litteken ervan aan men oor, er waren meer vriendelijke opvoedsters dan slechte, de passie voor sport leerde ik daar van een Annie (Loncke), en het breien werd me bijgebracht door mevr. DE VOS, eigelijk stuk voor stuk bijoukes van mensen. ik wil hen daarvoor bedanken alsze dit lezen
27-03-2013 17:27:16
arlette vervaet
heb de site gevonden van Home Pécher.Ik zie dat er mensen zijn die op zoek gaan
naar jaqueline en Monique Vzn den abeele.Heb ermee samen gewerkt(1964-1966)als monitrice
Ook Labit rita,Filet magda en nog verschillende anderen.Heb er ook nog foto's van.
Hopelijk krijg ik enkele antwoorden.
ARLETTE VERVAET
29-12-2013 08:46:41
baegen chris
ik heb er gezeten van 1979 tot 1981 en ben er de 16 augustus dit jaar een naar wezen kijken hoe het daar was en wat het me deed .
Ik zat daar als astma patient dus ik had wat privelege's door op de zieken afdeling te mogen slapen samen met Guy Mathijs en als de rest moest gaan slapen dan kwam Chris de kinesist ons halen om wat zogenaamde oefeningen te doen.
Wat ik nooit vergeet is die vieze gore pap die we vrijdags moesten eten . ik zou graag nog eens met mensen die er die tijd hebben gezeten wa kontakten leggen
met vriendelijke groet Chris
20-02-2014 19:32:02
luc
Beste mensen,ook ik ben naar de homme geweest in de jaren 56-57-58-59-60-61-61-63,telkens van 6 tot 8 maanden.En ik bevestig jullie dat het de mooiste tijd was uit mijn kinderjaren.Als ik alles lees dan ben ik teleurgesteld,slecht eten,slechte juffrouwen en wat nog allemaal.Als kind ben ik ook gestraft geweest,klein bommetje laten ontploffen,konijntjes van in de duinen naar de slaapkamer brengen,als straf heb ik en een frans vriendje,ken zijn naam niet meer,drie weken lang s avonds geen strip meer en op zondag geen cinema.Die straf kwam van juffrouw labit en van de abeele.Waren die dan slecht zeker niet,want die straf hadden we verdiend.Ik kan jullie bevestigen dat in mijn tijd lieve juffrouwen waren,zoals JENNY SEGERS- RITA LABIT- VAN DE ABEELE EN NOG VELE ANDEREN
IK WENS DIE JUFFROUWEN HET ALLER BESTE TOE, en bedank voor die mooie tijd
22-06-2014 13:31:40
de roeck josephine
ook ik heb tussen 56/57/58 /59/60 /61 daar meerdere maanden geweest.Heb er fijne tijd gehad.Van de laatste keer60 /61 weet ik nog twee namen ,t zou heel leuk zijn om daar terug eens iets van te horen (nostalgie).hopelijk vind ik zo hun terug helene duterieu uit toen wonende in machelen en jozef verdickt uit vilvoorde
Echt blij deze site gevonden te hebben en wie weet vinden we wat uit onze kindertijd terug groetjes josephine
15-07-2014 21:48:55
Frankie Verschueren
Aan al de mensen op deze forum ,
Ik ben Frankie en heb daar gezeten in 1976 (juni,juli,augustus) samen met jongere broer Andy ..wel ik kan alleen maar beamen wat jij daar zegt over hoe het er daar toen aan toe ging
in die home (een gesticht dat was het !) ,pure kindermishandeling heb ik daar zelf mee gemaakt en dat samen met mijn broertje ! (Ik 10j en mijn broertje 5j) Daar gebeurde zaken die nu voor een kinderrechten commissie zouden komen en waar de meeste van die opvoedsters nu zouden moeten voor terecht staan.
Want het was daar schandalig erg ! die warme zomer van 76 ..siësta's van uren onder een laken liggen , slagen krijgen zonder enige aanleiding, slecht eten, vernederingen,
één voorbeeld van een opvoedster (en zo waren er veel hoor) met de naam Mevr.Martens dat was een pure sadist! .die haar nagels vijlde in de slaapzaal in het bijzijn van de kinderen om dan elke weer er iemand uit te halen om haar op te fixeren en hem dan tot bloedens toe met zijn oren door de slaapzaal te trekken !
ik heb op andere forums getuigenissen gelezen van mensen die daar systematisch telkens allemaal slachtoffer van werden !
Home Edouard Pecher is zo een typisch geval waar men in de jaren zeventig en tachtig (volgens sommige bijna tot ver in de jaren negentig ) totaal geen controle uit voerde wat er zich allemaal afspeelde in die homes en waar men eigenlijk de kinderen daar aan hun lot over liet en waar die opvoedsters de vrije hand hadden in hoe ze elk op eigen manier hun werk uitvoerde. En ja er zaten er een paar bij die nog mee vielen ..maar de meeste waren echt afschuwelijk..sorry maar daar een blijde wederzien gaan op poten zetten vind ik toch zeer bedenkelijk ! men zou beter eens al die opvoedsters van toen gaan opzoeken en hen confronteren met hun daden ! Ik ben daar met mijn broertje maar 2 maand geweest en mijn moeder is me daar toen komen weg halen na ik er in geslaagd was haar alles te vertellen nadat ze de eerste keer op bezoek kwam..maar nog ben ik nog altijd niet vergeten tot in de details wat ons daar is aangedaan! en zeker mijn kleine broer die blijkbaar op zijn afdeling ook het slachtoffer was van een opvoedster die hem blijkbaar fixeerde en hem op dagelijkse basis in elkaar sloeg ! ..u begrijpt wel dat al die herinneringen ophalen aan die home ..mij eigenlijk kunnen gestolen worden !
Met vriendelijke groet Frankie Verschueren ( artiest Embracingfranki)
05-05-2015 14:47:11
capitte francis
bonjour a tous,
A 49 ans je ne peut oublié toutes ses année passée en enfer,Mme maertens, boudri et bien d'autres qui avait un plaisir a frapper, pincé les oreilles a sang.
une sorte de pappe brune a vous faire vomir que l'on vous obligeais de manger.
aujourd'hui encore j'en suis meurtri et souvent les cauchemars me réveille la nuit.
29-05-2015 16:33:15
Van Dael Freddy
Aan allen die in deze home verbleven in 1956,57
Ik verbleef daar een tijdje omdat ik zogezegd met een tbc patient in aanraking was geweest gevolg vier maanden verbleven in dat strafkamp, zoals ik eerder las in deze rubriek staat me de slechte pap nog voor de geest die ik willens nillens moest opeten maar gelukkiglijk had ik een opvoedster( naam vergeten) die me koekjes bezorgde inplaats van die pap die ik onmogelijk binnen kreeg te moeten eten.

Ik ben er jaren geleden nog even binnengeweest om de naam te vragen van die verzorgster maar deze bleek een kapperszaak te hebben geopend.

Dan die uitstappen in groep met die bruine cabans aan en de schaamte die ik voelde omdat wij dan in rij een wandeling maakten en aangekeken werden door gelukkiger kinderen.

Wat ik mij ook herinnerde was de middagpauze die we gedwongen in bed en onder de lakens moesten doorbrengen terwijl het buiten snikheet was en o wee als we toch even de kop vanonder de deken staken.

Gelukkiglijk kan ik mij niet veel namen meer herinneren van de opvoedsters, want in mijn ogen konden ze geen kinderen opvoeden uitgezonderd die ene vrouw die me steeds kwam troosten bij de vele traantjes die ik daar liet.

Ook de bezoektijden waren voor mij erg want mijn ouders kwamen soms niet of tegen dat het bezoek gedaan was en wij dan naar de cinema moesten om steeds dezelfde film over Robin Hood te zien en als mij ouders dan snoep meebrachten zag ik daar hoogstens een bolletje van, de rest ?????. daarna eten en naar boven het bed in na een wasbeurt in de gang.

Ook heb ik meegemaakt dat ze ons op zekere dag behandelde tegen luizen en we allemaal met een witte kop rondliepen.

Jaren later ik ben nu 67 jaar en woon in het zonnige Spanje denk ik nog regelmatig aan die erbarmelijke tijd. Misschien zag ik alles anders in die tijd maar als je zovele jaren later nog herinnert wordt aan die tijd en waarin ik alleen de slechte dingen kan oproepen, tja dan moet er toen toch iets serieus scheef hebben gezeten. Toen ik terug naar huis kon moest ik voor de eerste maal mijn schooljaar terug overdoen
Met groeten aan al mijn lotgenoten vanuit die tijd
Freddy

08-06-2015 17:14:34
luc vervaeke
Aan freddy van dael.Ik ben in de home geweest van 56 tot 63 en telkens voor 6-8 maanden,Ik moet je van antwoord dienen.In de jaren 56-57, was ik aanwezig.Wat jij hier schrijf,is werkelijk uit de lucht gegrepen.
Dat het eten slecht was,dat je in de middagpauze met je kop onder de lakens gedwongen werd terwijl het snikheet was,dat het steeds de zelfde film was op zondag,dat je snoep die je kreeg van je ouders werd ontnomen,en dat we allen met een witte kop rondliepen,Hoe durf je deze leugens te verspreiden. Maar ik begrijp je al,je staat graag in de belangstelling. Je bent maar een klein zielig ventje ,blijf maar in spanje daar zit je goed.
Ja ik denk dat er iets serieus scheef zit in je bovenkamer,want in die jaren( 56-57 )was het heel fijn, ook in 58-59-60-61-62-63.Wat daarna is gebeurd,als ik de commentaren lees ,moet het echt slecht zijn geweest en daar kan ik mij niet over uitspreken.Maar vertel geen leugens meer over die tijd van toen (56-57),want die juffrouwen verdienen dit niet.Sorry mensen voor dit antwoord dat ik aan freddy dael heb gericht,Maar ik verdraag geen leugens.
Ik wens deze dames alle geluk van de wereld toe( rita labiet) (jenny segers )(vandenabeele),en ik bedank jullie voor die mooie tijd.
Groeten luc

05-07-2015 13:55:58
Etienne Vanderbeken -Buysens Greta
hallo
ik verbleef in het preventorium in het jaar 1956 en ik vond het er niet slecht,ik herinner mij nog enkele namen van vrienden van toen ,zoals johnny Louf, broer en zus Vancleemput,Mildrid Verschelde,en vooral Fernande Gofaert uit TIENEN,waar ik toen verliefd op was , nadien heb ik niemand meer terug gezien uitgezonderd Johnny Louf .ik herinner mij ook nog enkele namen van monitrice's ,zoals juffrouw Moulein , Pruvost , provost ,van deze mensen valt geen kwaad te vertellen (ik ben nu 72 )
groetjes
08-07-2015 10:26:05
yvan
Ik ben 6 maanden in home ed pecher geweest in 1963 , ik kan mij weinig dingen echt herinneren , na het bezoek een film van de dikke en de dunne om het verdriet wa te temperen, de wandelingen weet ik nog en dat er eens iemand was weggelopen , ben er ook es fel ziek geweest en een week in de ziekenboeg gelegen, de pap van havermout heb ik wel nooit meer gegeten achteraf, voor de rest viel het wel mee ma was toch blij na 6 maand dat ik naar huis mocht, namen herriner ik mij echt ni meer, mensen die er toen waren mogen altijd een mailtje doen groeten yvan
07-11-2015 08:22:51
gaspare amico
Salut,
je recherche des photos et des souvenirs de mon séjour au home entre 1975 et 1978 merci à vous
07-11-2015 08:31:01
Marc Doigny
@Gaspare: comment peut-on te contacter?
Il n'y a probablement plus beaucoup de photos d'époque, mais ce site te permet d'entrer en contact avec d'autres personnes qui ont séjourné au Hôme.
26-11-2015 20:26:18
Marc Doigny
Mensen aanvallen wordt niet getolereerd op deze website en deze bijdragen zullen altijd verwijderd worden.

Het leven in een instelling was hard in die tijd, ik heb het ook meegemaakt. Tegenwoordig zou dit niet meer mogelijk zijn. Sommige kinderen konden deze "militaire school" wel apprecieren, anderen niet. Sommigen konden er achteraf mee lachen, anderen gaan nog altijd gebukt omder het lijden dat ze toen meegemaakt hebben.

Wie heeft er gelijk? Feit is dat dergelijke onderwijsvormen nu niet meer mogelijk zouden zijn. Heb een beetje respect voor elkaar!
28-11-2015 00:41:01
Van Dael Freddy
Ik vraag me af waarom de heer Luc Vervaeke me dan wel belachelijk mag maken ?????.
Tja België heeft altijd gewerkt met twee maten en twee gezichten nietwaar!!.
Misschien heeft Vervaeke er later gewerkT en was hij in zijn wiek geschoten
Hierbij hoofdstuk afgesloten.
08-02-2016 20:57:45
annita wyns
ik ben ook in het home Edouard Pecher geweest en kan mij niet zo heel veel meer herinneren, het moet ongeveer 1959 geweest zijn. Ik was 6 jaar en ben er 3 maand geweest, ik herinner mij dat het streng was heb er veel gehuild.

Toen ik er kwam werd er frans gesproken en ik verstond geen woord. Ik herinner mij wel dat we na de middag verplicht moesten rusten in ons bed en nadien werd bij iedereen de koorts gemeten RECTAAL. Om de maand mochten onze ouders bezoeken en de snoepjes die we kregen werden onmiddelijk na het bezoek afgenomen enkel de chocolaatjes die mijn mama mij opgestuurd had voor mijn verjaardag heb ik mogen houden.

Ik had er een vriendinnetje jammer genoeg weet ik haar naam niet meer. Ik heb er ook de bof (dikoor) gehad en een week in de ziekenboeg gezet samen met nog 3 anderen. Toen ik terug thuis was sprak ik nog enkel frans en daardoor moest ik mijn eerste leerjaar overdoen, er is mij ook eens door een van de opvoedsters met een soeplepel op mijn mond geklopt zodat ik een driedubbel zo dikke lip had. Veel mooie herinneringen heb ik er niet aan,ik ben van Lier afkomstig

01-05-2016 12:34:45
De Groote Emilienne
Ik was in de home in 1956 samen met mijn kleine zus Monique. Ik herinner mij net als Etienne Vanderbeken nog Mildred Verschelde, Etienne en Bertrand, Glinne Eugène, 3 Italiaanse jongens Pepino, Carmelo...
Het was er heel streng. Slechte herinneringen aan Provost! Ook aan de levertraan, warme platte kaas en de douches. Goede aan de juffrouw van de klas weet haar naam niet meer. Heb er ook heel veel verdriet gehad.
Sommigen die daar waren hadden ook ooit in Zwitserland geweest, Alpina in Villars sur Ollon. Daar was het héél tof.

13-06-2016 15:32:37
Panis M Therese
Ik heb in het jaar 1963ook verbleven . Ik heb er leuke herinneringen aan over gehouden enkel die donkere bruine soep Bij deze wil ik iedereen die er verbleef de groeten doen ook het personeel Panis M. Therese
luste ik niet .Weet er iemand welke soep dit was ? De uitstapjes naar zee vond ik super want wij hadden nog nooit de zee gezien . Ik hoop dat er iemand mijn naam herkend want ik ken er geen enkele meer ,is ook zolang geleden hé . Verder wil ik iedereen die er verbleef de groeten doen en niet te vergeten het personeel .
Groetjes Panis M.Therese
21-11-2016 19:32:25
MARILENA
Suis tres émue de retrouver quelques témoignages de personnes ayant séjourné dans le Home Edouard Pecher.
Je devais avoir une dizaine d'année,début des années soixante....J'y etais pensionnaire ainsi que mes deux petites soeurs,Theresa et Sylvana......Je me souviendrai toujours de mademoiselle Marjolaine,une femme odieuse,cruelle,qui nous a fait bcp de mal,physiquement et psychologiquement.
Nous y sommes restées 3 mois,à l'époque nous étions les seules petites italiennes,et je vous assure que nous avons bien trinqué à cause de leur racisme....On nous appelait les "italianske",on nous traitait de voleuses,et j'en passe!
Combien de fois,j'ai eu envie de m'enfuir avec mes soeurs.
J'avais une amie Walonne qui s'appelait Mauricette M.
C'est vrai,on mangeait mal,et la seule chose qui me faisait plaisir c'etait d'aller à l'école,et au cinéma le dimanche.......Je me souviens du biscuit Prince qu'on avait tous les dimanches.
Voila,si quelqu'un nous reconnait,ça me ferait vraiment plaisir......N'hésitez pas à me contacter.......Merci
15-02-2017 23:02:02
baeyens rony
hallo Ik ben baeyens rony.Ik heb hier eens 2jaar aan een stuk geweestdan eens een jaar naar huis en dan ben ik er nog eens geweest voor 18 maand voor mijn asma .Ik denk dat het in de jaren 1965-1969 .Wie ik nog zou kennen Ik denk madam labit en jufrouw boudere.en madame le presiden(de Bazin denk ik toen)Van de vele vriendjes die ik had herinner ik mij weinig Er was rita uit aarschot.Alain davalier die heeft er lang gezeten weet ik .EN DAN2 GEBROERS UIT BRUSSEL FABRIEZ EN PIERRE.DAN NOG EEN BLOND MEISJE UIT ST NIKLAAS MARLEEN DENK IK OF SONJA.En wat het eten betreft was het in die tijd redelijk goed.We hadden prei indehesp met witte sous ,spek met spenazie,bruine botermelkpap.Het was daar ook zeer proper en als we gestraft werden was dat onze eigen fout.HAHHAHA heb daar eens iemand in de zwierder gestoken,dat was mario de rop van Aalst en dan zijn we in de wijnkelder geweest en Madame de prezident hare wijn uitgedronken.Toen mijn ouders dan op bezoek kwamen kreeg ik nog een lap op mijn oren van mijn vader.Hoe ik daar geraakt ben?.Knopke van het alarmzat in kader van de deur.Had er kouwgum opgeplakt daarmee bleef het zitten en ging alarm niet af.MOEST ER MIJ IEMAND NOG HERINNEREN MAG HIJ MIJ ALTIJD CONTACTERENop mijn fb;groetjes allemaal
09-03-2017 14:58:26
Ingrid
Hallo, dit werp ook herinneren op voor mij al de foto''s net of het gisteren was. De periode was van 5 augustus tot 10 november 1965
Ik ben sedert dien van de zee gaan houden, zoveel dat ik hier ben komen wonen ( 12 jaar reeds in de badstad oostende)
08-08-2017 15:40:25
Bob de laet
Luc , hoe je Freddy een leugenaar durft te noemen weet ik niet , ik heb er met mijn broers walter en marc ook van 56 tot 59 gezeten soms voor 9 maand en herinner mij ook het slechte eten de levertraan die je willens nillens in je strot geduwd kreeg s'morgens , de ontluizing , de blauwe dot die je in de infirmerie om de zoveel maand in je keel geduwd kreeg , de straf die je kreeg als kind omgedraaid in de cinema zitten en een draai om je oren krijgen als je ook maar durfde om te kijken .De siësta helemaal onder dat bruine deken , de ellenlange wandelingen in die bruine rot cape , boterhammen met zand bha
En ja er waren goede opvoedsters bij ,zeker de juf in de klas, en ja wij maakten plezier ook , en hartjes van stukjes kapotte dakpan die wij opraapte op straat als ze het niet zagen . maar één naam vergeet ik NOOIT , TITTEKA !!! hoe oud die nu ook is die knijp ik met genoegen nog de keel dicht .
Een trauma heb ik er niet van over gehouden maar mijn broer komt nog niet in de buurt van de zee .
3 namen ken ik nog uit die tijd ; Jacques en Micheline beide uit Walonië , Jacques was enkele jaren ouder dan ons ,en Vera en haar zus uit Hamme , beste tijd daar was de quarantaine
22-06-2018 11:24:28
Matthew John Peter
mon témoignage correspond +/- à celui de Marilena dans la mesure où nous devions être au home à la même époque...pareil j'en garde un très mauvais souvenir. je ne me souviens plus des noms des 'surveillantes' mais une m'a marqué + que toutes les autres, physiquement forte, fort accent de là bas, au début je me souviens qu'elle était d'une grande gentillesse avec moi pour la simple raison que je portais le même prénom que son 'ami' Cela ne dura qu'un moment, en fait jusqu'à sa rupture avec celui-ci, et là commença pour moi une période très difficile, cela paraît dingue mais je promets que c'est la triste vérité!
Sinon, je garde un souvenir terrible de la nourriture car nous étions forcés de terminer, aussi de la 'prise' obligatoire d'huile de foie de morue….en file indienne, infect! j'ai aussi un vague souvenir de séances de rayons ultraviolets, etc
Amitiés
22-06-2018 12:51:25
Matthew John Peter
mon témoignage correspond +/- à celui de Marilena dans la mesure où nous devions être au home à la même époque...pareil j'en garde un très mauvais souvenir. je ne me souviens plus des noms des 'surveillantes' mais une m'a marqué + que toutes les autres, physiquement forte, fort accent de là bas, au début je me souviens qu'elle était d'une grande gentillesse avec moi pour la simple raison que je portais le même prénom que son 'ami' Cela ne dura qu'un moment, en fait jusqu'à sa rupture avec celui-ci, et là commença pour moi une période très difficile, cela paraît dingue mais je promets que c'est la triste vérité!
Sinon, je garde un souvenir terrible de la nourriture car nous étions forcés de terminer, aussi de la 'prise' obligatoire d'huile de foie de morue….en file indienne, infect! j'ai aussi un vague souvenir de séances de rayons ultraviolets, etc
Amitiés
12-05-2019 10:41:42
Nicole De Coninck
Ik ben daarnaar toe gegaan in maart '62 voor 6 maanden, was toen 7 jaar en de maand daarna werd ik 8. Die siësta's vond ik bijzonder vervelend. Heel veel herinner ik me niet, doch wel die films op zondag. Volgens mij ging dat telkens over hetzelfde jongentje. Je mocht maar 1 x per maand bezoek ontvangen, maar ik heb maar 1 x in die lange 6 maanden bezoek gekregen van mijn grootouders. We gingen spelen in de duinen en wandelen aan zee. In de klas kregen we knutselen. De hele klas hebben we nagemaakt in papier. De stoelen, de tafels … geweldig vond ik dat! Ik herinner me één meisje uit Destelbergen, doch haar naam ben ik vergeten. Die gangen met al die lavabo's naast elkaar, herinner ik me ook. Ook de inkomhal, de slaapzaal, de refter, dat alles herinner ik me wel, doch van het eten of de mensen - niets. Doch dit hele verblijf was voor mij bijzonder traumatisch omdat ik al eens 6 maanden in eenzame opsluiting had doorgebracht toen ik nog geen 5 was, door geelzucht. Mijn 3 zussen bleven thuis, behalve de jongste die nog datzelfde jaar, op haar 9 maanden, naar het sanatorium in Sijsele ging.
18-06-2019 09:38:30
Couvreur Dominique
Bonjour, existe t'il des archives consultables, un registre des pensionnaires ou des photos du home Edouard pecher, j'ai passé 2 ans début des années 70 dans ce home. Merci
18-06-2019 10:37:02
Marc Doigny
Il n'y a plus d'archives consultables des institutions de cette période.
La plupart des archives sont détruites au bout de 10 ans ou quand l'institution ferme.
01-09-2020 23:11:04
michellpoczo
IK BEN 59 MIJN naam is MICHEL POCZO EN BEN DAAR BELANDT IN 1973 EEN trafkamp ,,,,,,,,,haren trekken!! oren totbloedenstoe torsen!!!haren afscheren siesta verplicht na het middageten dus was ik verplicht mijn behoefte in bed te doen zo krapuleus gingen ze met ons om!!!! kleinéren intimideren buiten laten staan in een onweer!!
eten;nog te te slecht voor een varken!!!!STINKENDE MELK flauwe aardappels taaai vlees
Achterlijke filmen die totaal geen didactische vorm bezaten!
moest ik nu die heksen tegenkomen zullen een m5 toontjes lager zingen dan dat garandeer ik je!!
Beesten waren het!!!! ik stop hier want kan nog 10 bladzijden vullen!!!!!Achterlijk volk
06-10-2020 20:56:54
barbara delaby
hello...comment dire .je pence que aucun d.entre nous a voulu cette cituation.merci a nos parents .moi j.ai fait non pas 6 mois .ni 1 ans .jai fait des annees avec de bon comme de tres mauvais moment .plus de mauvais que de bonne .mais je regrette rien car jai vraiment connus des gens simpas que du jour d.aujourdhui ons ce frequentes encores .et je pence encore tres souvent a germaine.je l.adorait.jo elle la mauvaise infirmiere.. mariane pill ..les anne..hilde .gillis le directeur .ets ets ets ....voila pour vous dire que je pence tres souvent a cette endroit ..en meme temps comment l.oublier..bien a vous
18-10-2020 10:17:21
Berllinde
Beste ik verbleef samen met mijn broer in 1966nov tot1969juni in de home .Ik herken ikherken de naam Rony baeyens dus ik ben dat blonde meisje dat je u herinnerd alsook Pierre en fabrize ..Rita laenen en zus Chantal Kristien van gyzeghem en broer denis de van de kerkhove Julien enz.ik heb er goede herrie ringen aan en dat incident in de kelder met wijn ook mijn broer Mario was erbij .Spijtig dat ik op de reünie niet veel mensen van die tijd gezien heb...ik ben nu 65en denk er soms nog aan Gr berlinde
23-10-2020 19:33:57
zeinetz jean paul
salut à tous j'ai également été au home dans les années 70 je n'ai que de bons souvenirs j'ai eu un prof de gym formidable
Monsieur Deseurt et j'allais tous les jours de la semaine à la piscine car j’étais asthmatique et mon prof de français une charmante dame donc j'ai oublié le nom dommage qu'on ne retrouve pas de film car je me souviens que nous avons été filmer
25-10-2020 14:14:10
van wassenhove marleen
Beste,samen met mijn broer Johan en zus Marie Therese hebben we verbleven van 1969 tot 1979 telkens voor 3 a 6 maanden in de home, ik ben nu 55jaar en herinner me alsof het gisteren was, ja de mooiste tijd was het niet ,alles wat hier wordt verteld is de waarheid ,de straffen waren niet mals heb veel op mijn knieën moeten zitten met armen in de lucht om dat ik niet wou slapen in de siësta, ik was dan ook een zeer actief kind , het ergste moment vond ik bezoek een keer in de maand en dan moest ge wachten tot je naam werd afgeroepen ,wij hadden nog geluk dat we samen waren en bezoek kregen en ja onze snoep werd afgenomen door madame Martens maar mijn zakken waren al gevuld ik was ze te slim af... zo wist ik altijd mijn snoep terug te pikken, ja er waren kinderen die niks kregen maar ik snapte dit toen niet .Eigenlijk kan ik een boek schrijven het was soms schrijnend en met veel traantjes kroop ik in mijn bed , maar zo herinner ik mij ook mooie dingen ,zoals het jaarlijks sinterklaas feest en ook toffe vriendinnen ken nog veel namen ,eentje ga ik er uit pikken Margot De Nil ,er waren ook lieve monitrices juf Van Kwikkelberge en juf Van Haverbeke ;zo herinner ik mij dat ik met een bronchitis door een zeer koude wandeling aan zee op de infirmerie terecht kwam en madame Kluts zette me op mijn knieën omdat ik teveel hoestte, ze zat daar aan haar typmachine met haar kapje en brilleke, dit zal ik nooit vergeten. Om af te sluiten : hierdoor was ik lang getraumatiseerd maar uiteindelijk ben ik er ook zeer sterk uit gekomen. Aan allen die daar verbleven zijn wens ik het allerbeste en je mag me gerust contacteren marleen.vw@telenet.be. Groetjes Marleen
11-07-2023 11:39:59
Bouyez Robert
Bonjour, Né le25/10/1942, j'y ai séjourné de octobre 1952 à mars 1953. J'ai connu la fameuse tempête de mars 53. Je garde de très bon souvenir. Je ne me souviens plus des noms de l'équipe. la seule chose qui n'était pas très agréable c'était la pris de l'huile de foi de morue. Quand j'allais à la cote je terminais toujours par le home. Hélas de ce séjour e n'ai aucune photo. La seule chose que j'aurais souhaités, c'était de pouvoir le visiter mais je sais plus me déplacer comme je veux. Un ancien
26-08-2023 11:35:53
Bob
Ik herinner mij dat Michelinne steeds het zelfde liedje zong " Cherie je t'aime cherie je t'adore " ze ze had het een beetje voor mijn broer Walter .
31-03-2024 12:21:14
Van wassenhove marleen
Kan nog altijd niet laten ,om eens te reageren, wat voor wanpraktijken daar vroeger zijn gebeurd ,met kinderen ,mocht dit nu in deze tijd zijn ,amai er zouden veel van die madammies,zich serieus mogen gaan verantwoorden, maar goed tis gebeurd,maar wij moeten hier wel mee leven ,tot op de dag van vandaag ,is dit in geheugen gegrift
31-03-2024 13:12:22
Van wassenhove marleen
Deze tekst ,die ik er net die ik er daarnet verstuurde,klopt niet met wat ik zei van de home ,begrijp het niet kan nog altijd schrijven ???
Premier message - Eerste bericht  

Je antwoord over dit onderwerp - Ta réponse à propos de ce sujet - Reply to this thread

Code à introduire

In te geven kode

“Home Edouard Pecher”

Forumsoftware: © Marc Doigny 2007 - 2021