Forum
zeepreventorium

Index forum

De Speelvogels
Het zeepreventorium vroeger - Le préventorium des années passées

“Home Hoge Duin - Mont des Dunes Kinderlaan Oostduinkerke ”

Hier kan u de discussie over het onderwerp Home Hoge Duin - Mont des Dunes Kinderlaan Oostduinkerke volgen. Wenst u een bijdrage bij deze discussie te plaatsen, dan kan dit onderaan de pagina. Vous avez ici la discussion au sujet de Home Hoge Duin - Mont des Dunes Kinderlaan Oostduinkerke . Si vous désirez placer votre contribution sur ce thême, vous pouvez le faire en bas de page.

Datum
Auteur
Bericht - Message
Laatste bericht - dernier message
27-10-2009 20:16:37
Jozef Hermans







Heb in mijn archieven (lees zolder) volgende foto's gevonden (heb er nog zo'n 9 andere met personeel en kinderen) mbt Home Hoge Duin/ Mont des Dunes, Kinderlaan Oostduinkerke

was eigendom van de Neutrale Mutualiteiten.

Is gelegen net landinwaarts van het RTT home (zichtbaar achteraan foto 7)

Het gebouw werd afgewerkt in dienst genomen +/- 1964
Vertoefde er zelf als monitor in 1965 1966 1967 1968 1970

Van deze constructies blijft er nog enkel het hoofdgebouw over

De architect was volgens mij dezelfde als welke Home Emiel Van Der Velde II eveneens in Oostduinkerke tekende.
Het was zeer modern en vooruitstrevend. Licht en lucht in overvloed.

Naast het hoofdgebouw (foto 1) waarin op het gelijkvloers, de binnentrappenhall 'foto 3) met links "het winkeltje" (niet te zien op de foto) waar de kleine mannen 1 x per verblijf mochten gaan winkelen (souvenirs enz) en rechts onder de klok de deur naar het bureel van Mevrouw de econoom. Verder op het gelijkvloers aan de voorzijde de slaapkamers van de hoofdleider (André) en de overige kaderleden. Aan de rechterzijde (achter de boom) de infirmerie en technische lokalen. Aan de rechterzijde (niet op de foto) de "Foyer des Moniteurs" (hoe ze dat in 't Vlaams noemden ?????? 'k denk hetzelfde) met TV toestel, en daarnaast een overdekt speelruimte.

Op de eerste verdieping.
Deze was bereikbaar via de binnentrap, doch de kleine pagadders mochten hier niet door, zij moesten na militaire opstelling op het basketplein (zie photo 2) in rij via de buitentrap (links op foto 1) met al niet te veel rumoer via het buitenbalkon, na eerst voorbij het bureau van de "kampleider" (uiterst links) te passeren de eetzaal te betreden. (foto 4)
De eetzaal op foto 4 is deze aan de voorzijde, waar de Nederlandstaligen aten. Aan de rechterzijde van het gebouw was eveneens een buitentrap langs waar de Franstaligen hun eetzaal op het 1ste verdiep (rechts) konden bereiken.

In het midden van het gebouw (1ste verdiep) dus centraal tussen de beide eetzalen bevond zich de hyper moderne keuken.
Het keukenpersoneel dat bestond uit één chef kokkin, bijgestaan door enkele vaste hulpkokkinnen, en een brigade jonge meisjes (ook vakantiewerk) huisden op het 1ste verdiep aan de rechterzijde.
In het totaal dienden zij toch voor een ganse bende elke dag flink wat eten te bereiden. Ik dacht zo voor een 300 hongerig kelen, maar 't kunnen er meer geweest zijn. Ik herinner mijn groepen gewoonlijk bestonden uit 12 tot 18 kadés. (afhankelijk van de ouderdom).
De ouderdom van de gasten ging van 6 tot 14 jaar.
In de maand juli waren er telkens 2 periodes uitsluitend meisjes (een groep Vlaamse en een groep Waalse)
In de maand augustus waren er telkens 2 periodes uitsluitend jongens (een groep Vlaamse en een groep Waalse)
De meisjes hadden hun eigen monitrices en hoofdmonitrices, de jongens hun eigen monitors en hoofdmonitors.
Enkel de kampleiding bleef steeds dezelfde. Deze bestond voornamelijk uit onderwijzend personeel.
De monitors/monitrices uit alle sociale orden en streken van het land.
In tegenstelling tot andere kolonies droegen de kinderen hier geen das/sjaal , maar een wit plastic kenteken groen op witte achtergrond met de naam van het Home.

De kinderen en hun monitors/hoofdmonitors (één per slaapsectie die overeenkwam met de leeftijdsgroep) logeerden in paviljoenen (foto 2)
Elk paviljoen had een naam : mouet/zeemeeuw - zeester - hinde (de overige 2 ontgaan me)

De eerste 2 paviljoenen aan de straatzijde werden voorbehouden voor de Waalse gasten.
Het middenste voor de kleinsten die nog veel zorg nodig hadden
De 2 achterste (tegen de hoge duin) waren voorgehouden aan de Vlamingen.

Elk paviljoen had een gelijkvloerse en een 1ste verdieping.
De gelijkvloerse waren blokjes van 2 slaapkamers (één links en één rechts) van telkens 4 stapelbedden, met tussen de beide kamers de kamer van de monitor. Elke kamer was voorzien van het nodige sanitair. Deze kamers werden buiten de schoolvakantie verhuurd via de sociale werken van de mutualiteit aan hun leden.

Elk paviljoen had een 1ste verdieping.
Deze verdieping werd bereikt via buiten trappen, dit om het geluid buiten de houden.
In het centrum van de verdieping bevond zich het sanitair en 4 kamers voor de monitors welke door een laag raam van uit hun bed controle konden uitoefenen op de hun toevertrouwde bengels die in de grote zalen gehuisvest werden. Ook in stapelbedden, achterzijde afgeschermd voor de kleerkasten.

De paviljoenen werden gebouwd richting hoge duin, de beide achterste Hinde en Zeester, stonden op "poten" hierdoor ontstond een ruimte om activiteiten te doen bij (hevig) regenweer.

Nog even bij de foto's

  • Foto 1 centraal paviljoen (had geen naam)
  • Foto 2 de slaap-paviljoenen, genomen vanaf de hoge duin met zicht richting Nieuwpoort stad. Naast de tricolore wappert de vlag van de neutrale mutualiteiten
  • Foto 3 de hall van het centraal paviljoen (gelijkvloerse verdieping)
  • Foto 4 eetzaal nummer 2 (voorzijde centraal gebouw, met links op de foto de doorgeefluiken keuken/eetzaal
  • Foto 5 nogmaals algemeen zicht met links het hoofdgebouw (08/1966)
  • Foto 6 zicht vanuit benedenkamer paviljoen Zeester op achterzijde paviljoen Hinde (08/1966) met zicht op het centraal paviljoen en in de achtergrond de kerk van Nieuwpoort-Bad
  • Foto 7 genomen achterzijde paviljoen Zeester, met rechts de hoge duin, en achteraan Home RTT(08/1966)
Op de foto ikzelf met enkele van de mij toevertrouwde bengels (10 jarigen) André-Paul-Hugo-Peter en Marc

De Postkaarten zoals ze aan de kinderen verkocht werden, de z/w foto's eigen werk (met een troebel boxke)

Je mag deze foto's tekst vrij gebruiken, mits bronvermelding jozef.hermans2@telenet.be

31-10-2009 19:53:39
Jozef

Ik sprak over een 300 hongerige kelen voeden.
't waren er veel meer!

Er waren 2 eetzalen, die elk makkelijk plaats boden aan 120/150 personen
Er werd gegeten in 2 shiften. Eerst de allerkleinsten, daarna de
groteren.
Dan zitten we makkelijk aan 500 tot 600 personen
In de slaapzalen boven : 5 paviljoenen met elk 4 zaaltjes van ongeveer
18 man = 360 + 5 monitors
In de kamers onder : 5 paviljoenen (ik denk) elk 4 blokken van elk 18 +
1 = 400
Komen daar nog 10 hoofdleiders en 5 kaderleden bij zit al makkelijk
op een bezetting (zonder keukenpersoneel) van 800 hoofden.


Foto 008 02-16/08/1966
Mijn groep 40
Op de zijgevel van de paviljoenen zie je duidelijk de keramieken die naam van het paviljoen verbeeldden (waar zouden die gebleven zijn)
Recht achter ons paviljoen "Hinde", dat op poten stond zodat er "droge" speelruimte ontstond.
Links daarvan????? weet niet meer

Foto 009 2de helft augustus 1966
Ingang hoofdpaviljoen
Een overzichtsfoto van de leiding, de monitors en de hoofdmonitors (zowel Vlamingen als Walen)
Ikzelf 2 de van links onderste rij ,naast kampleider Andre Caron

Foto's en gegevens mogen gepubliceerd worden mits bronvermelding
archief jozef.hermans2@telenet.be
27-01-2016 11:22:49
Luc Taildeman
Ik zat eind de jaren 60 ook in Hoge Duin, ik denk in De Hinde en De Zeemeeuw.
Ik heb 1 beschadigde groepsfoto.
27-01-2016 11:46:18
Marc Doigny
Ingescande foto's kunnen doorgemaild worden, zie adres onderaan de pagina.
21-03-2021 17:10:31
Johan delheye
Mijn moeder maakte deel uit van de keuken en onderhoudsploeg’
Bij de eerste opening was heel de onderhoudsploeg meegekomen vanuit home centrale in Raversijde,
waar de gasten van de Onzijdige Mutualiteiten ieder jaar hun vakantie doorbrachten.

Als bengel, 11 jaar denk ik mocht ik mijn ma gedurende de zomervakantie vergezellen.
Veel mooie herinneringen heb ik eraan overgehouden.

Oa aan madame Jacquet die dan directrice was.
28-07-2021 10:27:26
Lorand Marie-Pierre
Ik ben er ook geweest als kind in de jaren 72-73-74 en in 82 als monitrice voor de klein meisjes van 6 jaar in juli en ik heb daar hele goede herinneringen bewaard evenals als kind als monitrice het was echt een heel leuke ervaring
Spijtig genoeg heb ik hiervan geen foto’s
Premier message - Eerste bericht  

Je antwoord over dit onderwerp - Ta réponse à propos de ce sujet - Reply to this thread

Code à introduire

In te geven kode

“Home Hoge Duin - Mont des Dunes Kinderlaan Oostduinkerke ”

Forumsoftware: © Marc Doigny 2007 - 2019