Forum
zeepreventorium

Index forum

De Speelvogels
Het zeepreventorium vroeger - Le préventorium des années passées

“Ancien prevent 1967-1968”

Hier kan u de discussie over het onderwerp Ancien prevent 1967-1968 volgen. Wenst u een bijdrage bij deze discussie te plaatsen, dan kan dit onderaan de pagina. Vous avez ici la discussion au sujet de Ancien prevent 1967-1968. Si vous désirer placer votre contribution sur ce thème, vous pouvez le faire en bas de page.

Datum
Auteur
Bericht - Message
Laatste bericht - dernier message
10-08-2008 08:48:00
Dirk BERTH

De pijnlijke Bencard-test
Dag allemaal.

Ben zeer toevallig vrijdagavond jongstleden op deze site terechtgekomen. 'k Zou zeggen "Prachtig werk vericht Marc !!!". Heb tot een stuk in de nacht de hele site bekeken en natuurlijk gelezen. En ja, sommige herinneringen komen naar boven.
Ik ben ook een ancien van het prevent. Toegekomen in de zomer 1967 (was toen 9,5 jaar)en terug vertrokken in de zomer 1968. Ik weet niet meer bij welke groep ik behoorde.

    Bijgebleven :
  • De oorontsteking welke ik daar gekregen heb (iemand had zand in mijn oren laten lopen) en het verblijf in een ziekenkamertje in het Helio-Marin, alwaar ik de autovliegtuigen uit England zag landen in Oostende. De 10-tallen strips welke ik daar dan gelezen heb.
  • De tunnel naar het strand
  • het vieruurtje met de driehoekig doorgesneden boterhammen (dikwijls vol met zand) en de driehoekige brickpakjes?? INCO melk, geleverd in zeshoekige bakken
  • het zwemmen, met als eerste punt het over de keien lopen naast het zwembad, met de handen op het hoofd of achter in de nek.
  • de teleferique -inderdaad aan de grote put- waar ik graag naar beneden gleed
  • de verplichte lopen rond het gebouw
  • het "amfieteater"
  • de warme chocomelk welke we soms eens kregen in de winter
  • als het regende, het aanleren van volksliedjes
  • de slaapzalen waar de bedden juist moesten opgemaakt zijn.
  • in de zomer gebeurde het een paar keer dat een vliegtuigje snoep (of iets dergelijks) dropte aan parachuutjes
  • het optreden van Nonkel Bob (ik denk dat ik ook opgetreden heb, maar ben ik niet meer zeker).
  • de 30 a 40 pijnlijke spuitjes in de rug (BENCARD test) om na te zien voor wat je allergisch was.
  • 's Avonds kregen we voor zover ik me herinner meestal prépare, met gefrituurde blokjes aardappel. 'k Ben daar eens zeer ziek van geworden (denkelijk voedselvergiftiging van prépare).
  • Bij mij in de groep zat een heel ziek en mager jongetje (blond)dat daarbij ook zeer veel eczema had.
Toen ik buitenkwam uit het prevent was ik doodsbang dat ik terug zou moeten gaan. Zulk een schrik had ik me daar opgedaan. Na enkele jaren kon ik wat meer relativeren, en nu denk ik soms wel eens met weemoed terug aan de leuke momenten daar.
Nogmaals, ik weet niet veel meer van die tijd en zeker geen namen. Wel een naam van iemand uit de streek, maar die na een maand dat ik daar toegekomen was vertrokken is naar huis, nl. Franky IMMSCHOOT.
Misschien herinnert zich iemand mij nog??
Groetjes,
Dirk BERTH
EEKLO
dirberth@evonet.be
24-08-2014 23:33:02
Johan Hellinckx
Ik moet ongeveer dezelfde periode daar geweest zijn, maar was wel ouder en was er twee jaar na mekaar met een vakantie ertussen, ik was bij de "beach boys". Ik herken alles wat je vertelt, ook de allergieprikjes in de rug, bij mij waren het er véél meer de ganse rug ,de armen tot bijna op mijn billen...pijnlijk maar draaglijk...ik heb echter nooit vernomen waar ik allergisch voor was :-) Ik werd ook gekozen met een aantal vrienden om samen met dokter FLAHAUT in Oostende de duikersklok in te gaan om te zien welke impact de druk op astma kon hebben.
Het was ook de periode wanneer alle bunkers langs de kust werden verwijderd door het leger, met de nodige ontploffingen...wanneer we dan gingen wandelen op het strand was er telkens weer een zoektocht achter oude munitie, die we steeds weer vonden...gevaarlijk natuurlijk, maar wisten we veel.
Ik was in die tijd een beetje de verzorger van de dieren in de boerderij, waar de beruchte ezel "JULES" verbleef en de zwarte gijtenbok " BICKET" en wat kippen, ganzen en schapen...toffe tijd.
Ik herinner me het eerste jaar een oud ventje (boer) die in de achterste gebouwen aan de Koninklijke baan de varkens verzorgde...zijn naam ontgaat me, ik moet toen 12 jaar geweest zijn. DE hoofdkinesist was dhr Chevalier, de drijvende kracht achter de ganse kinesie afdeling...hij en anderen stimuleerden ons om aan sport te doen en onszelf te overtreffen daarin...ik werd daar een zeer goed zwemmer en een goede loper(ik liep later nog samen met Herman Mignon, Miel puttemans en karel Lismont...kon ze wel niet volgen hoor)...het heeft me leren leven met astma en heb de kwaliteit van mijn leven daardoor kunnen verbeteren...intussen ben ik 60+ er, maar de herinneringen zullen me nooit loslaten. De slechte relativeer ik maar de vele goede zal ik koesteren. Jammer dat ik niet meer contacten terug kan vinden ...
Premier message - Eerste bericht  

Je antwoord over dit onderwerp - Ta réponse à propos de ce sujet - Reply to this thread

Code à introduire

In te geven kode

“Ancien prevent 1967-1968”

Forumsoftware: © Marc Doigny 2007 - 2014