Forum
zeepreventorium

Index forum

De Speelvogels
Het zeepreventorium vroeger - Le préventorium des années passées

“Kinderkolonies “We zijn goed aangekomen”

Hier kan u de discussie over het onderwerp Kinderkolonies “We zijn goed aangekomen” volgen. Wenst u een bijdrage bij deze discussie te plaatsen, dan kan dit onderaan de pagina. Vous avez ici la discussion au sujet de Kinderkolonies “We zijn goed aangekomen”. Si vous désirez placer votre contribution sur ce thême, vous pouvez le faire en bas de page.

Datum
Auteur
Bericht - Message
Laatste bericht - dernier message
30-06-2008 19:45:52
Marc Doigny
Sint Theresiakapel, Westende De gemeente Middelkerke organiseert een tentoonstelling over kinderkolonies aan zee.
Karel Joostens heeft meegewerkt aan het deel over Home Familia.
Het is een kleine maar zeer interessante tentoonstelling diet verder kijkt dan de grenzen van ons klein land. Er wordt speciaal aandacht besteed aan de architectuur van de gebouwen.

Het is mogelijk een brochure te bekomen in de Kapel.

Praktisch:
Sint-Theresiakapel in Westende (nog geen 100 meter van het tramstation)
5 juli tot en met 24 augustus
Iedere dag van 10 tot 12.30 u. en van 14 tot 17.30 u. (maandag gesloten)

Info: archiefdienst, 059 31 30 16.

Bij het bezoek zat ik direkt terug in de sfeer van toen: de busrit van de Place du Midi in Brussel tot aan de Home Familia, de grote slaapzalen, de duinen en het strand. Weinig bezoek van de ouders (de instellingen hielden niet van pottenkijkers, en de meeste kinderen waren trouwens geplukt uit de lagere klassen waarvan de ouders de treinrit niet konden betalen).

20-07-2008 18:13:11
Marc Doigny
Sint Theresiakapel, Westende Puisque vous êtes tous en vacances, je vous signale une visite interessante, une exposition "Les colonies de vacances" à Westende, Chapelle Sainte Thérèse à Westende-Bad (à 100 mètres de l'arrêt du tram)
L'exposition a un caractère international et l'accent est mis sur l'architecture des constructions. Une publication (uniquement en néerlandais, résumé en français) est disponible à l'entrée et retrace le caractère de ces colonies grâce à des témoignages, des photos d'époques, des plans architecturaux et d'autres documents.

Ouvert tous les jours de 10 à 12.30h et de 14 à 17.30h (fermé le lundi).

28-07-2008 20:14:08
Marc Doigny
AMSAB
Oproep vakantiekolonies - GETUIGEN GEZOCHT

Het onderzoek in de archieven geeft ons de feitelijke kennis over de vakantiekolonies, maar geeft ons weinig informatie over hoe de kinderen de vakantiekolonies beleefd hebben.

Daarom vragen we uw hulp:

  • Bent u ooit naar een vakantiekolonie gezonden en herinnert u zich nog de kartonnen koffers, de vriendjes in de kolonie, het vieruurtje, het wegen van de aangekomen kilo's...?
  • Wilt u vertellen over uw ervaringen in de vakantiekolonies?
  • Hebt u herinneringen aan een monitor/monitrice of was u er zelf één?
  • Woonde u in de nabijheid van een vakantiekolonie?
  • Misschien leverde u diensten of goederen aan vakantiehomes?

Wij zijn op zoek naar getuigen!
Ook aan foto's, filmpjes, uniformen, postkaarten, enz hechten we belang.

Geïnteresseerd?
Contacteer:
AMSAB Instituut voor Sociale Geschiedenis
Bagattenstraat 174
9000 Gent
09/224.00.79
martine.vermandere@amsab.be
Een paar bekende vakantiekolonies:
  • 'De Blauwe Distel' in De Panne
  • 'De Sinjoorkens' en 'RTT Home' in Oostduinkerke
  • 'Kindervreugde' in Nieuwpoort
  • 'Ons Rustoord' in Westende...

19-08-2009 11:31:43
Vicenzino Alice
En 1963 j’avais 8 ans. J’ai été séparée de mes parents sans une explication. Je me suis retrouvée du jour au lendemain dans un établissement à Osduinkerke dont j’ignore le nom. Ce fût, pour moi, une période traumatisante. Je ne comprenais pas ce que je faisais là. A l’époque, on ne parlait aux enfants de choses sérieuses. Du coup, je suis restée toute ma vie avec des questions sans réponses. Je viens juste de découvrir l’existence des préventoriums . On m’avais juste dit que c’était pour ma santé. C’est tout. Le règlement était très strict. Visite médicale obligatoire tous les matins. Sieste obligatoire après-midi avec prise de température. On avait remplacé nos prénoms par des numéros. Le mien était le six. Je n’ai jamais oublié cette période qui m’a semblé être une éternité. J’ai subi également des maltraitances. Un jour, j’avais vomi, l’infirmière m’a jetée par terre pour m’obliger à le manger. J’ai été giflée à plusieurs reprises. Loin de mes parents, je me sentais seule et abandonnée, même si je savais que mes parents m’aimaient très fort. Papa est décédé, un an plus tard. Si je vous dis tout cela, c’est pour que l’on sache que si ce genre d’établissements avaient été créés avec de bonnes intentions, il ne faut pas ignorer les souffrances silencieuses . Les enfants, en ce temps là, n’avaient pas le droit à la parole. Merci de m’avoir prêté un peu d’attention.
Madame Vicenzino Alice
19-08-2009 11:32:39
Marc Doigny
Bonjour Alice,
Il s’agissait probablement du Hoge Duin (Mont des dunes ou Maison des dunes en français). Le lien va vers un descriptif en néerlandais.
Cette "colonie de vacances" a été construite en 1962 et pouvait héberger 650 enfants de 6 à 14 ans. Elle se composait d’un batiment central (qui existe toujours) et de 5 pavillons où les enfants dormaient. Les enfants restaient généralement un trimestre et on y donnait cours. Les noms des pavillons avaient des noms évocateurs, mais ne pouvaient cacher la souffrance des enfants retirés de leur famille: Mouette-Meeuw - Voilier-Zeiler- Ecureuil-Eekhoorn - Biche-Hinde - Etoile de Mer-Zeester...

marc

27-09-2009 09:22:09
Jean-Pierre De Vent
In 1966 of 1967 werd ik vanwege chronische bronchitis door mijn moeder voor drie maanden in Westende geplaatst.
Dat was de grote vakantie met nog een maand erbij. Ik moet daar dus ook wat les gehad hebben maar herinner met daar
niets van. Ik weet dat er een grote blauwe elastische bal lag en ook dat ik erg droevig was in het begin en al mijn
snoep moest afgeven maar er lagen wel veel stripverhalen. We keken televisie af en toe: naar nonkel Bob( milke milke mol, karditsel, karditsel ,kardol) We gingen naar de mis de zondagvoormiddag en daarna hadden we krentenbrood. Het eten in de week bestond soms uit deegwaren met blokpaté en ook op een andere dag was er lever maar dan gemalen.
Er was lekkere vis met puree de vrijdag waarvan de zure saus me wat aan karnemelk deed denken. We gingen spelen in de duinen en ik groef soms klei op vanonder de Atlantic Wall. Er lagen veel zeeëgels en "messchelpen" Dat was niet zover van Lombardsijde. Ik herinner me ook een wandeling naar Diksmijde (Ijzermonument). De monitrices waren druk aan het tateren terwijl de brave kinderen achter me in de groep mijn benen rood ranselden met twijgen. Er was een oudere monitrice die een zus was van een leraar (Biervliet was zijn naam) te Moerkerke waar ik op school zat. Vlakbij de gebouwen stond een chieke tea room die Zon en Zee heette en waar ik eens formidabel vanille-ijs at met mijn moeder die
op bezoek kwam. Rond de gebouwen lag gras, ik vond er eens een erg grote oranje rups. De slaapzalen hadden katholieke namen. De douches hadden Palmolive -en misschien ook Lux zeep. Er was eens een jongen (denk zeker Beyaert uit Limburg weggelopen), ergens had het wel wat weg van een gevangenis eigenlijk. Ik herinner me dat het liedje van Tura "Heimwee naar huis" toen op de radio was. Ik zou graag mensen uit die tijd terugzien maar zou ik ze herkennen ? Misschien was er daar een jongen die "Storme " heette die me eerst pestte maar later ook wat mijn vriend werd. Ik vond dat de leiding het onderlinge gepest van de brave kindjes niet zag en was daar boos over, ik vond dat ze moesten ingrijpen.
23-10-2009 22:01:37
Jos Hermans
Gegroet
Heb zowel als kind, als monitor verbleven in verschillende vakantiekolonies (° 1949)
Waaronder :
+/- 1956 Raverszijde (naam me niet meer bekend) als kind
van 1960 t/m 1964 In home Roeland te Sugny als kind
van 1965 tot en met 1971 in Hoge Duin te Oostduinkerke als monitor 6 tot 14 jarigen (reeks foto's)
In 1967 en 1968 te Kandersteg als monitor + 16 jarigen (reeks foto's)
In 1967 Home Roeland te Bredene als monitor 6 tot 14 jarigen (1 foto)
In 1968 Home Roeland te Sugny als monitor 6 tot 14jarigen
In 1970 in Sedrun (Ch) als monitor + 16 jarigen (reeks foto's)
Als kind was ik niet steeds zeer gelukkig in de vakantie kolonies.
De harde werkelijkheid (zeker in Sugny) heeft menig traantje gekost, doch deze leerschool is me later toch van nut gebleken. Het was een goede voorbereiding op wat zou volgen bij het leger. Je leerde orde en tucht.
De latere jaren als monitor hebben mij voorbereid op leiding gevende functies.
Beschik nog wel over wat foto's en documenten waaronder de inschrijvingen voor de "luchtkuren" en de lijsten met onderrichtingen voor de ouders ivm wat mee te geven (moet er wel even naar gaan zoeken) indien interesse geef me een seintje
Jos Hermans
2640 Mortsel
jozef.hermans2@telenet.be
29-11-2009 16:55:33
ben korst
graag zou ik in kontakt willen komen met mensen die willen investeren in een nieuw op te zetten vakantie
(ik noem het liever,, huis'')
waarom zult U vragen?
wij zijn al drie jaar bezig om vakantieweken voor kinderen van de voedselbanken en van stichting reigersdaal in heerhugowaard (ouders met een geestelijke achterstand waardoor de kinderen geen vakantie kunnen genieten)te organiseren.
wij vinden, mijn vrouw en ik, en een groot aantal vrijwilligers het geweldig om deze kinderen te laten genieten.
wij beheren een groot chaletpark in hensbroek met alle mogelijke faciliteiten.maar we willen het pand wat voorheen restaurant was aankopen om deze vakantie's het hele jaar door aan te bieden aan kinderen die het echt nodig hebben.
van de gemeente hebben we toestemming om een groepsaccomodatie te maken,en er zit een goede keuken in.
U kunt op de site www.kubicrecreatie.nl/skkv alles over ons lezen.
ik hoop op een positief bericht in deze
30-11-2009 09:09:21
Marc Doigny
Mailbericht van Jean-Pierre Dubois:

Dag Marc,

Zelf zou ik deze mensen aanraden om hiervoor contact op te nemen met de directie van Toerisme Vlaanderen, aan de Grasmarkt in Brussel. Zij zullen ongetwijfeld goede tips kunnen geven.
Een forum als dat voor de anciens van het ZPM lijkt me niet ideaal om investeerders te bereiken.

Ook een contactpersoon bij de Koning Boudewijnstichting kan ik aanbevelen, maar hiervoor raad ik de initiatiefnemers aan dat ze persoonlijk contact opnemen met de gedelegeerd bestuurder van de Koning Boudewijnstichting in Brussel.

Tot slot meen ik dat het ook nuttig is dat ze contact opnemen met de directie van Kind en Gezin in Brussel.

Door mijn reportages en samenwerking voor dvd-documentaires, weet ik dat dit wellicht de beste contacten zijn om ten gronde en doelgericht te zoeken naar investeerders. Misschien kunnen die organisaties hen ook meehelpen?

02-07-2011 19:25:29
Marc Doigny
L'exposition "Les colonies de vacances à la Côte Belge, de 1887 à 1980" est un must pour tous. On y retrace la vie dans les colonies de vacances, construites principalement pour que les enfants reprennent des forces. Le but est de faire une population saine, sportive, qui formera la nouvelle génération de travailleurs du fer et de l'acier (ou qui servira de chair à canon selon la période).

Bien que toute l'exposition soit en néerlandais, de nombreux dépliants d'époque faisant la publicité de l'un ou de l'autre centre sont en français.

L'exposition a lieu à la galerie vénitienne sur la digue de mer à Ostende. Les heures d'ouverture sont de 14 à 18h et le prix d'entrée est de 4€, autant qu'une crème glace!


De tentoonstelling "Kinderkolonies aan de belgische Kust (1887-1980)" - “We zijn goed aangekomen!” is deze zomer te bekijken in de Venitiaanse Gaanderijen in Oostende. Het beschikbaar materiaal in ondertussen zo uitgebreid geworden, dat een lokatie zoals de Venitiaanse Gaanderijen op de Zeedijk een must is.

Deze tentoonstelling is zeker een bezoek waard!

De ondertitel bevat trouwens een leuk woordspel voor de cognoscenti: het is namelijk de tekst die de kinderen in hun eerste brief naar hun ouders schreven, maar het is ook de bedoeling van de vakantiekolonie: sterker en gezonder worden: om het nut van de kolonie te "bewijzen" werden de kinderen bij hun aankomst en opnieuw voor hun vertrek gewogen.

19-07-2011 21:20:58
Marc Doigny
Je viens de visiter l'exposition “Les colonies de vacances à la Côte belge de 1887 à 1980”. Alors que la première exposition il y a 3 ans de cela était surtout centrée sur le témoignage d'un petit nombre de pensionnaires, nous avons maintenant une vision plus globale. Les colonies de vacances sont maintenant placées dans un contexte plus historique et moins anecdotique. On peut s'en plaindre, on peut s'en réjouir.

Dans les locaux des Galeries Véniciennes, l'exposition semble toute petite et est centrée sur des documents d'époque. Ce n'est pas la présence de 8 lits à barreaux métalliques qui donnent une idée de l'ampleur des dortoirs de l'époque, qui contenaient souvent près d'une centaine de lits.

Signalons que la période des colonies de vacances s'est terminée assez brusquement en 1980 avec la fin des subsides pour les colonies. C'était la période des vaches maigres, la dette de l'état qui s'emballe, le résultat de la crise du pétrole de quelques années plus tôt.


Ik kom juist terug van de tentoonstelling “Wij zijn goed aangekomen”. De eerste gelijkaardige tentoonstelling had drie jaar eerder plaats in Westende. De eerste tentoonstelling was gecentreerd rond een klein aantal getuigenissen. Nu hebben we een meer globaal beeld. De kinderkolonies zijn in hun historische contekst geplaatst.

In de lokalen van de Venitiaanse gaanderijen lijkt de tentoonstelling heel klein. De aandacht gaat vooral naar documenten uit die periode. De aanwezigheid van 8 bedden is niet voldoende om een idee te geven van de enorme slaapzalen van toen, met soms een honderdtal bedden in één slaapzaal.

De periode van de vakantiekolonies kwam abrupt tot een einde, toen de subsidies voor vakantiekolonies geschrapt werden. De belgische staat zat in moeilijke papieren (toen ook al) en moest op alles en nog wat besparen.

13-11-2011 16:53:43
VAN BRUSSEL DIRK
In de jaren 60 ben ik, samen met mijn broers, verschillende malen naar Sugny geweest. Naar vakantiehuis Roeland. Ik persoonlijk vond het een FANTASTISCHE tijd. Veel ravotten, hutten bouwen, kampspelen (altijd heel goed georganiseerd).
De opvang was, voor mijn part, steeds hartelijk. In die tijd reden we nog met de bus van Antwerpen naar Gent en dan zo naar Sugny. Alleen dat op zich was al een volledige reis. Niet meer zoals nu, waar het nu nog maar een kwestie van enkele uren is. Het eten vond ik uitstekend ; medische verzorging was steeds aanwezig. Normaal was het verblijf voor maximum 3 weken voorzien. Gezien wij (mijn broers en ik) reeds meerdere malen te gast waren in Sugny mochten we de laatste maal voor 2 maanden, voor ons zeker geen straf. Sugny is mij steeds zeer positief bijgebleven. Er was discipline (met echte inspecties van de slaapkamer) en samenhorigheid. Enkel het laatste jaar, ik weet spijtig genoeg niet meer welk jaar het was, was het flink achteruit aan het gaan. Er was geen discipline meer. De leiding had het niet meer in de hand. Maar al bij al, op sportief gebied heeft geen enkele vakantiekolonie kunnen tippen aan de kwaliteit welke Huize Roeland Sugny ons bood.
21-03-2012 10:04:37
selma
bonjour marc , je recherce ou je dois me reseigner pour obtenir mon dossier(il doit bien exister!)je suis allée au vrolijikverbleef (gai-séjour) de klemskerke, de 1972-73, jusqu'en 1981 de façon régulière (allé puis retour) je ne trouve pas beaucoup d'information,j'ai l'impression d'etre un fantôme! j'ai retrouver yves pâques et bruno zucca, on peut juste parler de nos souvenir mais pas de nos dossier, je ne sais même pas pourquoi je suis allée labà!et pdt si longtemps!il serait possible de me donner l'endroit et le numero d'appel ou peut retrouver ces archives? je sais que mr Mortier josé a fini sa carrière aux petites abeilles de st-pieters-leuwe mais je n'ai pas su rentrer en contacte avec lui ;quelque soit votre réponse aider moi merci, il me semble être aussi allée à blanquenberk par le train avec mon frère on y a été séparer , je portait le n°16 (je n'y ai pas était heureuse) je devait avoir 6 ou 7 ans merci
21-03-2012 10:41:52
Marc Doigny
Les dossiers médicaux sont gardés 30 ans (pour les établissements existants).
Quand un établissement ferme, les dossiers sont transmis au siège social (par exemple une mutuelle, une asbl, un syndicat,...) mais ne doivent être gardés que 30 ans en tout.

A l'époque il n'y avait pas encore d'obligation de garder les dossiers médicaux des enfants et ceux ci n'étaient gardés qu'une dixaine d'années (prosaiquement jusqu'à ce qu'il y ait manque de place)
13-05-2014 19:59:41
Labeau Nancy
In 1982 tot 1985 van mijn 9 jaar tot 12jaar zat ik in de eymard van hinsbergh in middelkerke .
Ik mocht de eerste maanden niet naar huis en dan mocht ik de weekend alleen naar huis maar omdat ik teveel weende ,
mocht ik dan weer niet meer naar huis .dat was ook alweer voor een paar maanden .
uiteindelijk was ik het wel gewoon.
Ik heb daar wel een goeie medische zorg gehad .
Iedere vrijdag moesten we in bad en in namiddag achter dat we geslapen hebben gingen we een wandeling gaan maken .
Ik heb daar ook leren zwemmen .
Het is toch een deel van mijn jeugd geweest en vind het spijtig dat het niet meer bestaat ,
het is nu een gewoon school ter strepe .
ondertussen heb ik wel een paar vrienden gevonden via facebook maar helaas geen fotoos.

07-03-2015 17:21:22
Claeys Pascal
Toen ik een jaar of 5 à 6 jaar was ben ik op kolonie gegaan met mijn broer die 20 maanden jonger was. Ons ma was veel ziek en mijn vader werkte 80 à 90 uur per week dus we gingen voor 3 maanden weg. Een van de redenen was ook omdat se zelf veel ziek waren, we woonden op de Rooigemlaan in Gent, en de gezonde lucht zou ons deugd doen. In 1969 denk ik naar Oostduinkerke en in 70 naar Gijzenzele. In Gijzenzele zijn we vroeger naar huis gegaan omdat mijn broer de rode koorts kreeg wat dus zeer besmettelijk was. Weet iemand hoe de kolonie in Gijzenzele noemde?
24-08-2015 23:45:24
Jean-Marie Raemdonck
Ik verbleef van 1965 tot 1973 in het Eymard Van Hinsberghinstituut te Middelkerke. Vele herinneringen komen vaak naar boven. Vooral nu mijn dochter hierover veel vragen stelt over het hoe en wat in die periode van mijn kindertijd. Ik herinner mij sowieso de zeer goede zorgen van de leerkrachten, opvoeders en zusters (nonnetjes). Ik ging er school, iedere dag turn -en zwemles. De vele wandelingen aan strand, dijk en in de duinen. Verder wil ik ook het speelplein "Pierre Julien" als een zeer prettige memorie aanstippen. We gingen voor zover ik mij herinner bijna of dagelijks bidden en wekelijks te biechten. Ik had steeds veel tegengesproken ;-) Vaak was ik misdienaar. Wat mij vooral goed is bijgebleven: Tijdens de zomermaanden kwam Juffrouw Maria (uit Lokeren) ons opvoeden, dat was een periode waar wij steevast naar uitkeken...dan mochten wij meer ...zalig. Ik kan hier blijven schrijven, hoop dat ik hier wat reactie en eventuele zelfde zielen van toen tegenkom. Ik ben te vinden via facebook!
24-08-2015 23:57:12
Jean-Marie Raemdonck
Ik verbleef van 1965 tot 1973 in het Eymard Van Hinsberghinstituut te Middelkerke. Vele herinneringen komen vaak naar boven. Vooral nu mijn dochter hierover veel vragen stelt over het hoe en wat in die periode van mijn kindertijd. Ik herinner mij sowieso de zeer goede zorgen van de leerkrachten, opvoeders en zusters (nonnetjes). Ik ging er school, iedere dag turn -en zwemles. De vele wandelingen aan strand, dijk en in de duinen. Verder wil ik ook het speelplein "Pierre Julien" als een zeer prettige memorie aanstippen. We gingen voor zover ik mij herinner bijna of dagelijks bidden en wekelijks te biechten. Ik had steeds veel tegengesproken ;-) Vaak was ik misdienaar. Wat mij vooral goed is bijgebleven: Tijdens de zomermaanden kwam Juffrouw Maria (uit Lokeren) ons opvoeden, dat was een periode waar wij steevast naar uitkeken...dan mochten wij meer ...zalig. Ik kan hier blijven schrijven, hoop dat ik hier wat reactie en eventuele zelfde zielen van toen tegenkom. Ik ben te vinden via facebook!
08-08-2018 16:36:50
Christ
Ik ben Christ Vanbiervliet, geboren te Roeselare. Ik heb jaren verbleven in Middelkerke. De wandeling waren fijn. En, inderdaad, we moesten 1 keer per maand gaan biechten. 's Avonds moesten we ook een paternoster bidden. Juf Ria was de beste juffrouw die ik ooit gekend heb, ze was een beetje mijn mama. Als het slecht weer was, mochten we op de borden schrijven, zoveel als we wilden. Als we ziek waren, kregen we op de ziekenboeg lekker eten en druivensap. Verder was het interessant dat we veel mochten spelen buiten en dat we twee uur per dag naar TV mochten kijken. Het vervelendste was dat we altijd vroeg moesten opstaan. Maar verder waren alle juffrouwen leuk.
28-04-2019 08:16:52
NANCY LABEAU
Ik heb ondertussen nog vrienden gevonden die in de Eymard van Hinsbergh verbleven.
We hebben ook een facebookgroep opgericht .
Voor wie er daar ook is geweest kan je daar terecht Zeepreventorium Eymard Van Hinsbergh .
Er staan wek wat foto s erop voor wie nog wil contact opzoeken .
mvg
30-01-2023 11:53:36
philippe
geboren in 1960,ben ik zelf een kind die tot het jaar 1973 telke maale voor 3 maanden op kolonie was.meestal in rekem molenberg en ook in koksijde ster der zee. de derde kolonie vind ik niet terug,het was een groot gebouw langs een drukke straat en we gingen elke morgen op een breed voetpad naar een nabijgelegen park.daar was toen ook een openluchtzwembad bij.achteraan deze colonie was er een grote koer met ik dacht in de hoek een grot achter tralies.wie kan mij zeggen welke colonie dit was? alvast bedankt voor de moeite. groeten philippe.
30-01-2023 11:57:36
philippe
geboren in 1960,ben ik zelf een kind die tot het jaar 1973 telke maale voor 3 maanden op kolonie was.meestal in rekem molenberg en ook in koksijde ster der zee. de derde kolonie vind ik niet terug,het was een groot gebouw langs een drukke straat en we gingen elke morgen op een breed voetpad naar een nabijgelegen park.daar was toen ook een openluchtzwembad bij.achteraan deze colonie was er een grote koer met ik dacht in de hoek een grot achter tralies.wie kan mij zeggen welke colonie dit was? alvast bedankt voor de moeite. groeten philippe.
14-09-2023 00:41:19
Carels Erik
1969 Koksijde, ster der zee en 1973 in Rekem in de bossen...
17-10-2023 22:47:36
de ruyck Pascal
van men 4 tot men 13 jaar verbleef ik ieder jaar in vakantiekolonie Roeland ( populierenhof) te Bredene voor de volle 2 maand . ik heb er de mooiste tijd van men jeugd doorgebracht , de verantwoordelijke was en zeer vriendelijk persoon ( denk dat we haar Molly of Amy noemden ). bij goed weer gingen we naar het strand via de ondergrondse tunnel die weergalmde wat we zongen . rond 4 hr waren we terug voor het vieruurtje boterhammen met confituur en melk, en bij elke maaltijd zongen we goede morgen piet goedemorgen jan goede morgen allen samen en dit voor middags en avonds ook .toen ik klein was sliep ik boven in de villa zelf en later in de kamers rond de villa . af en toe kwam ook geert met de witte Volvo eens kijken hoe het er aan toe ging . weet nog goed toen er met patatpuree naar elkaar werd gegooid in de eetzaal . de andere maanden van het jaar woonde ik in het klooster van Poeke waar ze goed voor ons zorgden tot men 6 jaar , nadien werd ik overgebracht naar en pleeggezin in Pittem bij familie deman tot men 11 jaar waar ik en zeer slechte tijd beleefd heb , ik stond toen onder toezicht van mevrouw Cardon van de jeugdrechtbank . ik woon sedert men 17 jaar op wandelafstand van het populierenhof ( Roeland ). het leven heeft en neemt
17-10-2023 22:51:38
de ruyck Pascal
van men 4 tot men 13 jaar verbleef ik ieder jaar in vakantiekolonie Roeland ( populierenhof) te Bredene voor de volle 2 maand . ik heb er de mooiste tijd van men jeugd doorgebracht , de verantwoordelijke was en zeer vriendelijk persoon ( denk dat we haar Molly of Amy noemden ). bij goed weer gingen we naar het strand via de ondergrondse tunnel die weergalmde wat we zongen . rond 4 hr waren we terug voor het vieruurtje boterhammen met confituur en melk, en bij elke maaltijd zongen we goede morgen piet goedemorgen jan goede morgen allen samen en dit voor middags en avonds ook .toen ik klein was sliep ik boven in de villa zelf en later in de kamers rond de villa . af en toe kwam ook geert met de witte Volvo eens kijken hoe het er aan toe ging . weet nog goed toen er met patatpuree naar elkaar werd gegooid in de eetzaal . de andere maanden van het jaar woonde ik in het klooster van Poeke waar ze goed voor ons zorgden tot men 6 jaar , nadien werd ik overgebracht naar en pleeggezin in Pittem bij familie deman tot men 11 jaar waar ik en zeer slechte tijd beleefd heb , ik stond toen onder toezicht van mevrouw Cardon van de jeugdrechtbank . ik woon sedert men 17 jaar op wandelafstand van het populierenhof ( Roeland ). het leven heeft en neemt
Premier message - Eerste bericht  

Je antwoord over dit onderwerp - Ta réponse à propos de ce sujet - Reply to this thread

Code à introduire

In te geven kode

“Kinderkolonies “We zijn goed aangekomen”

Forumsoftware: © Marc Doigny 2007 - 2021