Forum
zeepreventorium

Index forum

De Speelvogels
Het zeepreventorium vroeger - Le préventorium des années passées

“Historiek zeepreventorium 1961 Vliegtuigtentoonstelling”

Hier kan u de discussie over het onderwerp Historiek zeepreventorium 1961 Vliegtuigtentoonstelling volgen. Wenst u een bijdrage bij deze discussie te plaatsen, dan kan dit onderaan de pagina. Vous avez ici la discussion au sujet de Historiek zeepreventorium 1961 Vliegtuigtentoonstelling. Si vous désirer placer votre contribution sur ce thème, vous pouvez le faire en bas de page.

Datum
Auteur
Bericht - Message
Laatste bericht - dernier message
13-06-2008 13:58:44
Leo Spiessens
Hunter Mk.F4 ID44

Geachte,

Ik heb 2 "series" vragen betreffende (activiteiten in) het Zeepreventorium, waarbij u mij misschien kan helpen.
De eerste serie betreft de foto in bijlage van de (Belgische) Hunter Mk.F4 ID44, die ik via een Amerikaanse correspondent ontving. Op de achterzijde van de foto was vermeld dat de foto in juli 1961 genomen zou zijn te Wevelgem.
Na een eerste zoektocht via enkele andere luchtvaart geïnteresseerden, werd de de exacte locatie vrij snel gevonden - het zeepreventorium van De Haan. En zo heb ik ook de weg naar uw site gevonden.

    Wat ik graag geweten had
  • Kent u soms de juiste periode wanneer dit toestel werd tentoongesteld ?
  • Weet u soms voor welke gelegenheid dit gebeurde ?
  • Op de neus van het toestel staat de afbeelding van Pegasus - weet u soms wat daar de bedoeling/oorsprong van was (want binnen de Luchtmacht is dit geen "gekend" embleem ?
  • Bestaan (of heeft) u soms nog andere foto's van dit toestel ?
De tweede serie heeft te maken met de foto op uw pagina over de geschiedenis van het zeepreventorium (tweede foto rechts). Het betreft hier een Hunter F6 in augustus 1961, dus NIET hetzelfde toestel als op de foto in bijlage.
    De vragen hier zijn
  • Weet u soms voor welke gelegenheid dit gebeurde ?
  • Is het mogelijk om van deze foto een beter (hoger resolutie) kopij te bekomen zodat we het juiste nummer van dit toestel kunnen bepalen (staat achteraan op de romp)
  • Bestaan (of heeft) u soms nog andere foto's van dit toestel ?
In mijn speurtocht heb ik reeds contact gehad met Jaak Mahieu. Spijtig genoeg kon hij me niet helpen omdat hij in deze periode "onder de wapens" was.
Mocht u nog andere gegevens en/of foto's van (Belgische) vliegtuigen hebben, die bij een of andere gelegenheid in het preventorium werden tentoongesteld dan hoor ik dat (uiteraard) ook graag.
Alles foto's zijn enkel bedoeld voor persoonlijke verzameling !

Alvast bedankt en nog een prettig weekend,
Leo Spiessens

13-06-2008 19:11:39
Marc Doigny
Beide vliegtuigen waren waarschijnlijk aanwezig op de Sprookjesnacht van 1961 (die in die tijd in de zomer gehouden werden in een tent voor het hoofdgebouw). De foto hierboven is genomen voor de slaapkamers van de Beach Boys; de slaapkamers en de galerijen waren toen nog niet afgesloten. Deze tweede foto is genomen ter hoogte van de galerij-west.

Blijft de vraag hoe deze vliegtuigen in het zeepreventorium zijn geraakt. Den Roste kon ferme toeren uithalen, maar een straaljager in de achtertuin van Villa Kos laten landen is toch wel veel gevraagd.

16-06-2008 08:07:47
Leo Spiessens
Marc,

De Luchtmacht had toen (en nu nog - maar minder) enkele toestellen, die als "expo"-toestel gebruikt werden. Deze werden her en der geplaatst om de aandacht te trekken, maar uiteraard ook om (onrechtstreeks) reclame voor (een beroep bij) de Luchtmacht te maken.
De Hunter F4 ID44 - het toestel op de foto waar de zoektocht mee begonnen is - was zo'n toestel. Dat heeft gedurende jaren als dusdanig dienst gedaan, alvorens in het Luchtvaartmuseum te Brussel te belanden (van waaruit het uiteindelijk geruild werd). Dit toestel staat momenteel in Frankrijk.
Van de Hunter F6 was er nooit een "echt" expo-toestel geweest - vandaar onze interesse ! Het specifieke toestel - IF65 - was in die periode gestockeerd te Koksijde. Werd later als monument opgesteld te Bevingen (het "kamp" van Brustem) en ging uiteindelijk naar het museum in Beauvechain.

Hoe geraakten die toestellen daar, wel vrij simpel ... langs de weg. Uit deze toestellen was de motor (tesamen met andere onderdelen) verwijderd. De vleugels (soms ook de staart) werden verwijderd en alles werd per dieplader (ook wel Queen Mary genaamd) getransporteerd. Ter plekke werden de toestellen dan weer in elkaar gezet - wel met behulp van een kraan. En zo kon men dus vrij "eenvoudig" toestellen op ongebruikelijke plaatsen ten toon stellen.
Het is je waarschijnlijk al wel opgevallen dat ik regelmatig "we" - ipv ik - schrijf. Wel een van de mensen die mee gezocht heeft om dit raadsel op te lossen, was vroeger bij "de Depannage" te Evere. Zij zorgden o.a. voor dergelijke transporten. In de begin jaren 60, werd dat echter nog door de diverse "Depots" gedaan, vandaar dat we niet wisten over welk toestel het ging.
Ik hoop dat dit je hierdoor wat meer zicht hebt op hoe die toestellen daar geraakt zijn.
Wie weet duiken er nog andere foto's op van deze toestellen, want ID44 heeft wel enkele malen in De Haan gestaan - of dit echter steeds in het Zeepreventorium was ?
Mocht je nog meer informatie wensen of (andere) foto's van die toestellen, laat gerust iets weten. Je kan misschien een totaal nieuw pagina beginnen - "Luchtvaart in het Zeepreventorium" ? ;o)
Trouwens, met de foto's die Jaak Mahieu van de mini-vliegshow in 1964 gemaakt heeft ....
Uiteraard blijven wij ook geïnteresseerd in alle extra informatie en foto's, dus hou me maar op de hoogte !

mvg,
Leo

06-01-2014 21:57:42
Goossens Guido
Goossens Guido
Petit moyens 1962 - 1963
Antwoord 16 jaar later op de eerste vraag van in 2008 over deze vliegtuigen.
Als 8 jarige jongen verbaasde ik mij dat ik op een dag van uit de richting Oostende ( Koninklijke baan was nog een tweerichtingsbaan) ik 2 militaire vrachtwagens zag aan rijden en het Zeepreventorium binnenliep. Wat stond er op?. Wel per vrachtwagen lag er een straaljager op. De beide grootte vleugels lagen geflankeerd ieder aan een kant van de romp. Deze werden later opgesteld. Een prachtig zicht vooral als kind. Er werd ook een grootte tent gebouwd waar alle kinderen aanwezig mochten zijn in een namiddag voor een repetitie. Zal nooit vergeten wat ik voor de eerste maal zag was het doormidden zagen van een mens in een kist waarbij hoofd en voeten uitstaken aan beide uiteinden en men de twee delen van elkaar rolden, mijn ogen rolden en mijn verstand kon het niet vatten. Herinner mij nog dat wij voor het afbreken van de tent mee de grond mochten "af"ruimen en stoelen schouwen. Daarmee vermoed ik dat wat betreft er jaartal 1961 een vergissing kan zijn? of het spektakel zich heeft herhaald ook in het jaar 1962 daar ik het spektakel zelf heb gezien en "niet gedroomd" in 1962.
Premier message - Eerste bericht  

Je antwoord over dit onderwerp - Ta réponse à propos de ce sujet - Reply to this thread

Code à introduire

In te geven kode

“Historiek zeepreventorium 1961 Vliegtuigtentoonstelling”

Forumsoftware: © Marc Doigny 2007 - 2014