Forum
zeepreventorium

Index forum

De Speelvogels
Het zeepreventorium vroeger - Le préventorium des années passées

“Medewerking van de anciens”

Hier kan u de discussie over het onderwerp Medewerking van de anciens volgen. Wenst u een bijdrage bij deze discussie te plaatsen, dan kan dit onderaan de pagina. Vous avez ici la discussion au sujet de Medewerking van de anciens. Si vous désirer placer votre contribution sur ce thème, vous pouvez le faire en bas de page.

Datum
Auteur
Bericht - Message
Laatste bericht - dernier message
02-12-2007 08:03:10
Katrien Verplancke
Wij zijn een groep studenten van de universiteit Gent bezig met een onderzoek over het dagelijks leven in het zeepreventorium van Den Haan. Om dit onderzoek tot een goed einde te brengen zijn we nog op zoek naar mensen, die voor 1965 verbleven of werkten in het Zeepreventorium.

We zijn dus op zoek naar mensen die in de eerste periode (tot 1965) in het zeepreventorium verbleven en die een moment zouden willen vrijmaken voor een gesprek met enkelen van ons. Ik hoop dat dit niet te veel moeite is voor u en ik wil u hier ook alvast bedanken voor uw tijd.

Kent u iemand die in het zeepreventorium is geweest in die periode (familielid, kennis,...), breng hem in contact met ons!

Contact: Katrien Verplancke
katrien_verplancke~apestaartje~hotmail.com
11-12-2007 00:49:23
Vanden Berghe Patrick
Ben twee jaar gebleven, 62-63. Heb de site voor de eerste keer bezocht, ben onder de indruk. Daar waren wij ook ver van de familie...
Bezit ook nog één foto.
PVdBerghe
12-12-2007 12:01:36
Helena reyne
Bonjour

Nous sommes 5 étudiants pédagogiques, de dernière année de l'université de Gand. Nous faisons une étude sur la préventorium Home Familia (Coq-sur-mer). C'était organisé par la mutualité de Bruxelles 'La Famille'. Nous avons déjà parlé avec des néerlandais qui ont travaillé là-bas ou y ont séjourné pendant leur enfance.
Nous cherchons encore de personnes francophones qui veulent raconter leur histoire qui concerne le home Familia. Est-ce que vous pouvez nous aider?

Merci d'avance!

Notre e-mail: helena.breyne@ugent.be
gsm: 0495/83.63.15

Helena, Rocky, Annelies, Jente et Kathleen
Excusez-nous pour notre Francais,...
16-03-2008 21:02:40
Samia
Bonjour,

j'ai lu votre annonce et je serai prete à vous aider.
J'était pensionnaire du prevent en 1999-2000.
Si vous avez toujours besoin de renseignement,vous pouvez me contacter par e-mail: samiaac@hotmail.com

07-05-2008 01:16:55
Peter Mortier
Eerder toevallig kwam ik op deze site terecht. Ik verbleef, als astmapatiënt, in het preventorium van 27 januari 1964 tot (ongeveer) 20 december 1964. Echt nog het oude regime, in principe nooit naar huis, enkel bezoek de 1ste en 3de zondag van de maand. Het was de tijd van dokter Alexander, maar ook Raveschoot en Flahaut. Ik zat er in het 4de leerjaar en 5de leerjaar, denamen van de meesters weet ik niet zo goed meer. Het geheugen is er in die 44 jaar niet op vooruit gegaan...
De leefgroep was (denk ik) "grands moyens", ik had er als opvoeders papie Frank, mamie ... (eventjes kwijt) en papie Alex.
Misschien is mijn perceptie niet helemaal correct, maar ik heb de indruk dat ik, samen met Frank Deconynck (een andere jongen uit Gent wiens ouders bevriend waren met mijn ouders) ten titel van experiment in de maand juli elk weekend bij mijn ouders mocht die een appartement huurden in Bredene. Dit werd heel ernstig opgevolgd door dokter Alexander, en aangezien dit scheen mee te vallen mochten wij in augustus ook nog elk weekend naar huis, in Gent. Vanaf september mochten wij dan elke twee weken (de bezoekzondag) van zaterdagmiddag tot zondagnamiddag naar huis.
Dag op dag 40 jaar na mijn aankomst in het preventorium, op 27 januari 2004, bezocht ik het opnieuw. Dan was het in de hoedanigheid van schooldirecteur die met een van zijn klassen een leerling kwam bezoeken. Het was een hele ervaring om de veranderingen te zien. Ik sprak er toen nog met een verpleegster die er ook al was 40 jaar daarvoor.
Eigenlijk kan ik nog heel wat vertellen... en ik zou het wel leuk vinden aan jullie onderzoek mee te werken, indien dit ondertussen nog niet afgelopen is natuurlijk, de oproep is ondertussen al 5 maanden oud.
Ik schrijf nog wel eens enkele herinneringen hier...
Premier message - Eerste bericht  

Je antwoord over dit onderwerp - Ta réponse à propos de ce sujet - Reply to this thread

Code à introduire

In te geven kode

“Medewerking van de anciens”

Forumsoftware: © Marc Doigny 2007 - 2014