Forum
zeepreventorium

Index forum

Mijn zoute zoen
Het zeepreventorium nu - Le préventorium actuel

“Historisch boek over het ZPM in de maak - Livre historique sur le prévent”

Hier kan u de discussie over het onderwerp Historisch boek over het ZPM in de maak - Livre historique sur le prévent volgen. Wenst u een bijdrage bij deze discussie te plaatsen, dan kan dit onderaan de pagina. Vous avez ici la discussion au sujet de Historisch boek over het ZPM in de maak - Livre historique sur le prévent. Si vous désirez placer votre contribution sur ce thême, vous pouvez le faire en bas de page.

Datum
Auteur
Bericht - Message
Laatste bericht - dernier message
21-05-2014 20:19:08
Johan De Ryck
Historisch boek over Zeepreventorium in de maak !

U bent op deze website beland omdat U belangstelling heeft of sympathie koestert voor het Zeepreventorium. Of U heeft er op één of andere manier een band mee : U hebt er ooit verbleven, U hebt er gestudeerd en/of gewerkt, U ként de instelling van buitenaf en wil er meer van weten.


Werkvergadering voor de realisatie van het boek
Dan hebben wij belangwekkend nieuws voor u : de directie van het ZPM wil een omvattend historisch boek uitbrengen over het Zeepreventorium. Dat moet een rijk geïllustreerd en gedocumenteerd werk worden met de geschiedenis van de site, de medische evoluties en vooral met verhalen over de vele boeiende mensen die ooit met het instituut te maken hebben gehad. Kortom een boek waar oud-residenten, werknemers, bezoekers, belangstellenden, buren uit De Haan allemaal iets aan kunnen hebben.

Er zijn in het verleden al verdienstelijke initiatieven geweest om documentatie te verzamelen en stukjes geschiedenis vast te leggen. Dat weten wij en daarop willen wij voortbouwen. Wij lanceren dan ook een warme oproep aan iedereen die dit boekproject genegen is : heeft U informatie, documentatie, voorwerpen, foto's of filmbeelden die het verhaal van het Zeepreventorium mee vorm kunnen geven, wil ons dan alstublieft contacteren. Wij komen graag naar uw verhaal optekenen, of naar uw documentatie kijken. Of gewoon naar uw ideeën en suggesties luisteren.

U kan contact nemen:

  • rechtstreeks met de auteur van het boek : VRT-journalist Johan De Ryck, 0475 58 68 97
  • of met de directie of personeelsleden van het ZPM : zij zorgen dat uw boodschap terecht komt.
Wij houden U via deze website verder op de hoogte over de ontwikkelingen van het project!
21-05-2014 20:36:52
Marc Doigny

Réalisation d'un livre historique sur le Préventorium Marin

Si vous lisez ce texte, c'est que vous êtes, d'une manière ou d'une autre, interessé par ce qui se passe au Préventorium Marin: en tant qu'ancien patient, en tant qu'élève de La Ruche, en tant que professeur ou personnel soignant.

Nous avons une nouvelle qui va sûrement vous interesser: la direction a décidé de publier un livre sur le Préventorium Marin. Ce sera un ouvrage illustré reprenant entre autre un historique de l'institution, les avancées médicales et les personages importants qui ont fait du préventorium ce qu'il est actuellement. Mais le livre contiendra également quelques anecdotes significatives de la vie au Prévent.

C'est donc un livre destiné au grand public. Tout comme le Préventorium a toujours été une institution parfaitement bilingue, le livre sera également édité dans les deux langues.

Des initiatives ont déjà vu le jour pour rassembler les contributions individuelles, ce site consacré au Préventorium et aux autres institutions similaires est un exemple. Mais le livre veut apporter un plus: un support tangible. C'est par exemple le cadeau idéal à offrir à ses enfants (tout aussi bien de la part des parents qui ont séjourné à l'époque au préventorium, que pour les enfants qui se rendront bientôt au Prévent).

Ce message est également un appel à tous ceux qui désirent participer à ce projet: si vous avez des documents inédits, des objets particuliers, de la documentation, des reportages (sous toutes ses formes), vous pouvez nous contacter. Nous prenons alors contact avec vous pour consulter votre documentation ou pour noter votre témoignage.

Contact: directement avec l'auteur de l'ouvrage: Johan De Ryck, journaliste à la VRT 0473 586897 ou via le préventorium qui transmettra.

Nous vous tiendrons au courant de l'évolution du projet sur ces pages.

Quelques images sélectionnées au hasard:
La construction de l'Allergia dans les dunes.

07-08-2014 11:14:00
wilbert..
was van 1964tot1965 intern in het 6leerjaar van mr maertens... onvergetelijke periode.. mijn beste vriend was eddy..het boek zal aan velen onder ons plezieren..succes er mee..dank u voor jullie inzet..wilbert uit de.rand
07-08-2014 17:23:33
Jo Van Heesvelde
Dag iedereen...
Dag Wilbert...we moeten elkaar kennen, aangezien ik in dezelfde periode ook bij "meester" Maertens H. leerling was...ondertussen ben ik aan aantal keer (recentelijk) terug geweest...onder impuls van Marc Doigny. Als je verder bladert door de site zal je me tegenkomen met een eigen pagina en een aantal foto's, met vrienden uit de jaren '64, '65, '68, '69 en '70...Ik kijk ook uit naar dit speciale boek... Marc en C° hou ons op de hoogte...grt,Jo VH.
10-08-2014 02:09:55
gerin wilbert
dag jo...dank u voor de tip over je eigen pagina..mooie groepsfoto waar we beiden met eddy en meester maertens opstaan..heb er nog vele herineringen aan..onze papies in 64.65 waren alex..eric en hugo..later in 1970of71 heb ik eric en meester maertens ontmoet op een zp feest tijdens het verblijf van mijn jongere broer daar...groetjes wilbert
23-08-2014 19:59:13
Marc Doigny
La réalisation du livre historique sur le préventorium marin progresse à grands pas.
Aujourd'hui nous avons numérisé des images des archives du préventorium (deux de ces images sont reprises ci-dessus).
N'hésitez pas à nous contacter si vous avez des documents historiques ou si vous voulez que votre témoignage soit repris dans le livre.

We zijn volop bezig met het voorbereidend werk over het boek over het Zeepreventorium.
Vandaag hebben we bijvoorbeeld een aantal foto's uit het archief van het Zeepreventorium gedigitaliseerd (twee voorbeelden zijn hierboven opgenomen).
Aarzel niet om nog contact met ons op te nemen indien je over unieke historische documenten zou beschikken of indien je wenst dat je getuigenis in het boek opgenomen zou worden.
02-09-2014 14:49:58
Bootje 1985-1989
Heb er bijn vier jaar van mij jeugd doorgebracht. Geweldige tijd. Veel vriendschap en onvergetelijke momenten beleefd. plezier en toch bezig zijn met je gezondheid. Een school als geen ander. Nog denk ik wel eens waren alle scholen maar zo. Zeker nu ik zelf ook kinderen heb. Ik zou graag samen met een paar vriendinnen van toen de journalist bijpraten over die periode.
02-09-2014 15:02:31
Marc Doigny
Je kan Johan De Ryck direct contacteren via de link bij de eerste post.
02-09-2014 18:07:48
Mel
Is dat niet 'ierdoezenix' op die éne foto?
Héél veel herinneringen, goeie en minder goeie...
Nietwaar Bootje? ;) ( voor de goeie dan)..
Over een periode van 10 jaar ( 1976-1986),heb ik er zo'n 6 uitgezeten, en altijd dolblij als ik 'sortant' was....
Mooie herinneringen aan Jufr. Ramon , van het 3 de leerjaar bij de 'zeekrabbetjes', en ook de onvergetelijke meeste Hilaire Maertens, die met een welgemikte zwaai z'n krijtje in z'n ijzeren houdertje naar je hoofd kon slingeren als je niet deed wat hij vroeg......
02-09-2014 18:47:17
Marc Doigny
@ Mel:
Neen, Allergia.
29-12-2014 23:59:22
Roosen christian
J ai passé une année de ma vie d adolescent au préventorium en 1963 a partir du mois de août étant asmathique cela a changé ma vie de malade on m a appris à respire et faire du sport ainsi que la vie communautére je suis en possession de photos de l époque
30-12-2014 06:58:00
Marc Doigny
Bonjour Christian,
As-tu déjà pris contact avec Johan de Ryck?
Son adresse mail est en haut de page.
06-01-2015 17:01:54
Heyndrickx Jef
Mijn broer en mijn jongste zus zijn astma-patiëntjes geweest in het Zeeprventorium in De Haan. Mijn ouders zijn naar aanleiding daarvan er gaan werken. Ze werkten er en waren er ook gehuisvest. Later zijn ze dan in het centrum gaan wonen. Ik denk dat in die tijd veel mensen op die manier naar De Haan zijn komen wonen. Ik zal nog meer gegevens trachten op te zoeken en teven foto's zien te vinden.
18-03-2015 10:58:25
Pierre Perne
Was bij de Grand Garçons voor het schooljaar 1966-67 met nr 560 ! Heb duizenden herinneringen en enkele foto's welke ik graag zou delen!
Wie was er met mij bij ? Henri Crevits , Marcel van Brussel, Roosen ....papier Michell,Frans S,Frans C, Piet,,mamie Buyk....".meester Martens,meester Cordy .
Wie kent me nog en wie gaat naar de dag van de Ancients,we zijn toch allemaal Sortans !
18-03-2015 11:07:58
Marc Doigny
Je kan de foto's gewoon via mail doorsturen.
Er is een link onderaan iedere pagina.
Je kan ook je eigen pagina maken met je souvenirs en foto's (gewoon tekst en foto's doormailen).

De dag van de anciens is normaal gepland de laatste zaterdag van september.
12-01-2016 08:29:34
Dirk Baert
hallo allemaal, ik heb in de periode van september 1973 t.e.m. 1976. bij de groepen jeromekes, Sioux, copains,
door gebracht was leuk en ook zwaar. en wij heben toen ook een singel gemaakt en een plaatje laten persen.
mijn leraren waren Mvr.De Vlieger en Mr. Maertens.
ik woonde toen in Ertvelde.
kan er mij iemand foto's van die tijd bezorgen ?
of is er een boek beschik baar . waar kan men die kopen ?
met vriendelijke groeten
Dirk Baert
GSM: +32471820575
of dbaerta@zeelandnet.nl
12-01-2016 08:56:49
Marc Doigny
Hello Dirk,

Het boek is in de maak, er komt een mededeling als het boek klaar is.
03-02-2016 13:14:20
Alfred Lens
Hallo,
Ik was van maart tot juni 1963 met een asthmadiagnose in Klemskerke, heette dat toen "Gai Séjour"?
Hoe kan ik een foto uploaden?
vriendelijke groet
Alfred
03-02-2016 13:33:17
Marc Doigny
Ja, er is zelfs een pagina voorzien over deze instelling (zoek op "Gai séjour" of "Vrolijk Verblijf".
Een foto stuur je via mail, link onderaan iedere pagina.
17-12-2017 15:22:40
Seynhaeve Guido
Bonjour, si quelqu'un me reconnaît peut il se manifester, j étais je pense au gai séjour entre 1965 à 1970.merci
peyobaudepres@hotmail.com
17-01-2019 16:50:04
Patrick Louncke
Beste
Graag zou ik eens foto's willen terug zien carnaval Sint Klaas van 1959 tot 1974 patricklouncke@skynet.be
En ook een ruime George Björn
10-12-2020 14:13:34
Schouppe Hilde
Ik heb 2 winters doorgebracht in Georges Born, winter 63/64 en 64/65 denk,ik.
De directrice was mevr Debacker, ik herinner me ook nog mevr Courtois, juffr Wittewrongel, juffr Tripsteen.
Van de patientjes herinner ik mij de namen Louncke Patrick en Anita Louvaert.
Het gebouw was iets enorm voor mij, ik vond het prachtig en heel groot. Ik herinner mij de eetzaal, de infermerie, de slaapzalen met chambrette waar de verantwoordelijke sliep, de badkamer , de linnenkamer waar we onze uniformen moesten halen, de zaal waar de mis doorging en die ook de wachtzaal was op bezoekdagen. Na de mis moesten we daar wachten tot onze ouders op bezoek kwamen . Ik herinner me ook de grote tuin met betonnen beelden, de vele wandelingen in de duinen tot aan de watertoren, de feestzaal waar het kerstfeestje plaatsvond. De prachtige geschenken die we kregen van Sinterklaas of van de kerstman. De uniformpjes die we droegen, ik heb nog een foto van bij de kerstkribbe en ik droeg een wit truitje in eponge en daarop een rokje in velours met bretelletjes. Als we buiten gingen hadden we een duffelcoat aan.
Ik herinner me ook het klasje waar we les kregen. Als we flink waren kregen we een streepje op een kaart en na 10 streepjes kregen we van de juffrouw een geschenken.
Als ik na 6 maand terug thuis kwam leek ons huis heel klein en ik praatte ook Frans, .
Nog een leuke herinnering, met 3 koningen kregen we vanillepudding . Wie de boon had bij de jongens was koning en bij de meisjes de koningin. Ik heb een enorm bord pudding moeten eten omdat de mevrouw die het eten uitschepte nog een schepje bijgegeven had omdat de boon erin zat.
Er waren ook trieste momenten. Ik had maar 1 keer per maand bezoek en dan mocht ik mee op stap met mijn ouders. Iedere keer gingen we naar een restaurant, tearoom in Wenduine. We aten daar iets, dan een ijsje, we gingen dan wandelen en via de spionkop keerden we terug naar Georges Born. Op het moment dat het gebouw zichtbaar was van tussen de duinen begon ik te wenen en te tieren. Dat waren de minst prettige momenten van mijn verblijf in het preventorium.
Ik draag die herinneringen al gans mijn leven mee. Op rommelmarkten heb ik ook al verschillende postkaarten gevonden van Georges Born !
Is er ondertussen al een boek uitgekomen ?
Groeten, Hilde Schouppe
10-12-2020 14:29:54
Marc Doigny
De journalist bij de VRT die het boek wou schrijven heeft afgehaakt. Rond dezelfde periode wou een andere journalist ook een boek schrijven, maar dit wordt waarschijnlijk een 16-delige encyclopedie, want we horen er niets meer over.

Marc
Premier message - Eerste bericht  

Je antwoord over dit onderwerp - Ta réponse à propos de ce sujet - Reply to this thread

Code à introduire

In te geven kode

“Historisch boek over het ZPM in de maak - Livre historique sur le prévent”

Forumsoftware: © Marc Doigny 2007 - 2019