Forum
zeepreventorium

Index forum

Mijn zoute zoen
Het zeepreventorium nu - Le préventorium actuel

“"Saqueando Nuestra Histora" - Het waait door de tunnel....”

Hier kan u de discussie over het onderwerp "Saqueando Nuestra Histora" - Het waait door de tunnel.... volgen. Wenst u een bijdrage bij deze discussie te plaatsen, dan kan dit onderaan de pagina. Vous avez ici la discussion au sujet de "Saqueando Nuestra Histora" - Het waait door de tunnel..... Si vous désirer placer votre contribution sur ce thème, vous pouvez le faire en bas de page.

Datum
Auteur
Bericht - Message
Laatste bericht - dernier message
19-04-2009 04:01:30
Marc Doigny
Beaufort - Schilderijen in de tunnel - Peintures murales Brigada Ramona Parra — ‘Saqueando nuestra historia’


Les murs du tunnel ont été peints par un collectif chilien. L'accès est possible par la plage. Les personnes à mobilité réduite peuvent se présenter à l'acceuil du préventorium marin pour être conduites au tunnel (uniquement en semaine).

De muren van de tunnel van het zeepreventorium zijn beschilderd door een kunstenaarscollectief. Toegang is mogelijk via het strand. Rolstoelgebruikers kunnen zich uitzonderlijk melden aan onthaal van het Zeepreventorium en worden toegang verleend via de private ingang van het Zeepreventorium, dit enkel op weekdagen.

Ik heb altijd de tunnel beschilderd geweten, maar zo kleurrijk heb ik hem nog nooit gezien...
19-04-2009 21:00:40
peter de haeck
Hallo marc,
ben juist terug van De Haan en heb paar foto's van de tunnel genomen zoals hij er nu uitziet geschilderd door een kunstenaar met medewerking van de kinderen van het zeepreventorium, foto's in bijlage. Heb ook een wandeling op het domein gedaan en ja na 30 jaar is er heel wat veranderd, wat ik wel grappig vond is waar ik vroeger de varkens eten gaf, zijn nu kleuterklasjes :).
Zo ik hoop dat je de fotos leuk vind en mischien kan je ze plaatsen op de site.
mvg peter de haeck
20-04-2009 08:48:31
Marc Doigny
Tekst op het informatiebord aan de ingang van de tunnel:

Brigada Ramona Parra koos voor een unieke en een voor het grote publiek ongekende lokatie, met name de tunnel onder de duinen die het Zeepreventorium met het strand verbindt.

Brigada Ramona Parra is een Chileens kunstenaarscollectief dat haar ideologie tot uiting brengt aan de hand van muurschilderingen.
Haar geschiedenis begint in de jaren 1940, wanneer tijdens een periode van betogingen ten gevolge van politieke machtswissels een jonge betoogster, Ramona Parra, wordt neergeschoten. Haar naam wordt vanaf dat moment met fierheid gedragen door een artistieke beweging die de straten van Santiago vult met illegale kunst en propaganda, pleitend voor de verwezenlijking van de mensenrechten.
De huidige schilderingen moeten in het kader van de groeiende globalisering beschouwd worden als een protest tegen de overheersing van het kapitalisme.

De kunstenaars van de brigade reizen vandaag de hele wereld rond om projecten uit te werken met mensen uit de regio. Ze kiezen er doorgaans voor om gedurende een aantal weken op dezelfde plaats te blijven om echt in contact te komen met de omgeving. Deze werkwijze werd ook hier gevolgd: samen met de jonge kinderen uit het Zeepreventorium werd de muurschildering "Saqueando Nuestra Histora" verwezenlijkt en zo kwam een uitzonderlijk participatieproject tot stand.

08-06-2009 12:23:25
Moussoux, Charles
Content que le tunnel ai été restauré et paint + nouvel éclairage (cela change des lampes à grillages).
Premier message - Eerste bericht  

Je antwoord over dit onderwerp - Ta réponse à propos de ce sujet - Reply to this thread

Code à introduire

In te geven kode

“"Saqueando Nuestra Histora" - Het waait door de tunnel....”

Forumsoftware: © Marc Doigny 2007 - 2014